Meninger

«Jeg tror han heter Geir...»

  • Robert Hoftun Gjestad
    Robert Hoftun Gjestad
    kulturjournalist

Debrah Scarlett og Kjetil Mørland vant norsk MGP i mars. Siden har det vært overraskende stille. Foto: Arve Henriksen

Med god selvironi gjorde NRKs «Underholdningsavdelingen» kjapt narr av anonymiteten til årets MGP-vinnere Mørland& Debrah Scarlett med en hysterisk parodi. Siden har teamet rundt duoen gjort lite for å endre på dette.

«Du vil ikke huske meg. Men han fyren i vinrød dress, hvem var vel han? Jeg heter Kjetil Mørland. Og jeg er med».

Det er umulig ikke å le av denne tekstlinjen fra «Underholdningsavdelingens» egen «Nok en Grand Prix sang om kjærlighet», den obligatoriske parodien på årets MGP-vinner «A monster like me».

Når «Debra» kommer inn halvveis med «Hallå, hva glor du på? I panna har jeg en kanelsnurr, er det rart òg?», går man over i gapskratt. Men når samme «Debra» rett etter synger «Jeg tror han heter Geir», og fyren i vinrød dress må se i kamera og svare «Jeg heter Kjetil Mørland», blir det mer alvor.

afp000874795-l1HBgG5NmE.jpg Foto: NRK

For hvor har duoen egentlig vært etter at de vant MGP lørdag 14. mars? Ikke ute etter oppmerksomhet, i alle fall.

Mest «La det swinge»

Mandag var det nøyaktig 30 år siden Norge første gang vant den internasjonale finalen i Eurovision. En viktig markering for nasjonen, så klart, men likevel ikke uten en viss bismak. For tre tiår etter den historiske seieren har det i vår swinget langt mer rundt Bobbysocks, enn årets to folkefremstemte til ESC-finalen i Wien.

Det lover ikke helt bra.

For kampen om å nå frem og til topps i først norske Melodi Grand Prix, så internasjonale Eurovision, handler om to ting: Å ha en god låt, og en strategi for å skape mest mulig oppmerksomhet rundt den.

På det første punktet leverer Mørland & Debrah Scarlett bra, for deres duett "A monster like me" er en smyger som setter seg mer for hver lytt. Favoritt til å vinne hele Eurovision blir den nok aldri, men låten når inn hos de fleste av dem som følger med.

Hvor er svenskehetsen?

Problemet er at på det andre punktet oppleves det som NRK har levert her hjemme en innsats til stryk.

Jeg skal ikke påberope meg full oversikt over alle norske medier, men hvor er de sterke portrettintervjuene? Reportasjene fra hjembyene, fra innspillingen av videoen, besøket i London, sakene som forteller at akkurat nå er Norge nummer seks på odds-oversikten, i hælene på favoritt Sverige.

Og siden vi først snakker om nabolandet. Hvor er de herlige medieoppslagene der svenske ESC-eksperter slakter den norske låten som "kjedelig", "platt" eller "plagiat"? Selv et intervju med den svenske deltageren Måns Zelmerlöw på NRKs egen nettside for MGP, er vinklet på en feide mellom Finland og Sverige.

Og ingen slår den svenske tegnspråktolken i oppmerksomhet.

Den viktige sisteuken

Misforstå meg rett, det er selvfølgelig ikke mulig å "bestille" noe i mediene. Men det er i overkant mange som har spurt "hva skjedde egentlig med disse fra Melodi Grand Prix?", og jeg blir svar skyldig.

Likevel er det håp, for det er først nå kampen om å vinne Eurovision starter for alvor. Fjorårets vinner Conchita Wurst var det for eksempel ingen som snakket om, før han dukket opp på prøvene i skjegg og gullkjole.

Spesielt den aller siste uken i Wien avgjør mye, ikke minst for en låt som trenger litt tid, som "A monster like me". Europa må bli nysgjerrig, en del jobb er gjort ute, men mye gjenstår.

At veien kan bli i lengste laget, viser kanskje tall fra YouTube. Legger man sammen diverse videoer, er vel den norske låten sett av rundt én million. Den italienske operafavoritten "Grande amore" er sett rundt 25 millioner ganger.

Her er det altså bare å snurre opp panneluggen, kneppe dressen og kjøre på. Så får vi håpe at vinrødt er "in"...

  1. Les også

    Kan vinne både for Norge og Sveits

  2. Les også

    Seersuksess for NRK og MGP

Relevante artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    NRK med et av tidenes MGP-heat

  2. KULTUR
    Publisert:

    MGP-finalen: «Rybak kan fort vinne igjen, han»

  3. KULTUR
    Publisert:

    Nesten 1,4 millioner så Eurovision-finalen

  4. KULTUR
    Publisert:

    Rebecca er den «ukjente» favoritten

  5. KULTUR
    Publisert:

    JOWST: Halvveis mot Eurovisionseier

  6. KOMMENTAR
    Publisert:

    «Å prøve for hardt, er ikke en suksessformel»