Dette spillet tar VR på alvor

Dette bildet, som du ser på en skjerm, kan aldri erstatte følelsen du får når du lar lar deg omslutte av Land´s End med et par VR-briller.

Her er spillet som etablerer virtual reality som seriøst kulturuttrykk. Gled deg!

Tittel: Land´s End

Plattform: Oculus Gear VR

Utvikler: Ustwo Games

Karakter: 6 av 6

Til nå har virtual reality (VR) vært et slags løfte. En lovende teknologi, men med lite annet å vise til enn noen korte teknodemonstrasjoner for tidlige testere. Med spillet Land´s End viser utvikler Ustwo Games at det nå lar seg gjøre å lage nyanserte, komplekse og ikke minst sanserike kulturopplevelser i dette pur unge mediet.

Land´s End minner meg mye om Myst. Med sin fantastiske "multimedia-verden" (les 3D-modellerte stillbilder) etablerte dette PC-spillet i 1993 CDROM som et seriøst medium. Også Myst transporterte deg til en mystisk og disig verden av forlatte øyer, hvor du helt uforberedt måtte forsøke å forstå hva som kunne ha skjedd før du ankom. Men der CDROM-utgaven ikke engang hadde datakapasitet til å fylle hele den lille PC-monitoren med bildene sine, kan Land´s End fullstendig omslutte deg.

Utvikler Ustwo er kjent fra det atmosfæriske datapuslespillet Monument Valley for mobile plattformer. Også Land´s End er et puslespill for mobil VR. Men du tenker på alt annet enn bitte små skjermer når du befinner deg der. Ja, opplevelsen er så oppslukende at det faktisk føles som om du har forflyttet deg til en alternativ klode. Gear VR-brillene, som du plasserer mobilen inn ,i leverer en opplevelse som er mer altomfattende enn noen Imax-kino.

Begrensningens kunst

Likevel er opplevelsen sterkt begrenset. Faktisk har du ingen annen kontrollmetode enn å bevege nakken. Null knapper, bare ditt eget hode. Ved å se deg rundt skal du både utforske omgivelsene og bevege deg, og finne ut hvordan du kan vekke en utdødd sivilisasjon til live.

  • Se traileren fra Land´s End her:

Men nøkkelen også her er følelsen av atmosfære. Solen daler mot vannet, bølgene skvulper blidt mot strendene, måkene glir dovent rundt i disen. I et annet kapittel danser snøfnuggene rundt deg i snøstormen. Da er det bedre å dykke ned i de underjordiske grottene, til dunkle ganger med fuktige vegger. Der svirrer ildfluer i mørket. Ekko fra småstein som rasler langs veggene blir akkompagnert av gjenlyden fra dråper som faller fra huletaket.Sammenlignet med et moderne skytespill, er muligheten for interaktivitet med miljøet og det grafiske detaljnivået nærmest stakkarslig. Du kan bare bevege deg mellom noen få på forhånd angitte punkter. Men akkurat slik en god roman kan være ekstra livaktig nettopp fordi den utelater detaljer og vekker din egen meddiktning, er det som om de nakne øyene i Land´s End syder av minner vi selv forsøker å forestille oss at vi har hatt.

Kommer dette til flere?

Et bilde som dette kan aldri formidle den altomsluttende følelsen du får ved å gå inn i Land´s End med VR-briller.

Selve utfordringen ligger i å pusle sammen og forstå et signalsystem fra en fremmed kultur. I seg selv er ikke dette dypt originalt, og hele opplevelsen står i en trygg tradisjon av spill hvor undring står sentralt, som Journey og Flower . Noen vil nok synes det er i letteste laget. Jeg følte det var akkurat vanskelig nok til å gi meg følelsen av at fremdriften var avhengig av mine egne prestasjoner.Foreløpig kommer spillet bare til den relativt smale mobilplattformen Gear VR (hvor du må ha en Samsung-telefon), men jeg vil bli svært overrasket om det ikke også om noen få måneder er å finne på Google Cardboard. Denne merkelig billige VR-plattformen er basert på papp, og tilgjengelig for de aller fleste smarttelefoner.

Spillet er over etter en time eller to, men da vekker det et deilig ønske om videre refleksjon. Bare de færreste spill makter det. Skal vi kalle det en miljøfabel? Er spilleren en slags Jesusfigur? Spill kommer som regel til kort når de forsøker å behandle for spesifikke problemstillinger. Nettopp derfor passer Ustwo på å unngå det. I stedet ser Land´s End ut til å ville nærme seg kunstfeltet. Tilbake sitter du i hvert fall med følelse av intens undring. Og, det kanskje viktigste av alt: Jeg ble ikke sjøsyk.

Ved å være først ute med å skape en virkelig god, meditativ spillopplevelse, viser Ustwo at tiden har kommet for å ta virtuell virkelighet på alvor.

Se vårt teknologimagasin om siste nytt innen VR.