Meninger

WiMP signerer kjempekontrakt

Samarbeidet mellom Aspiro og Canal Digital innebærer at 700.000 husstander får tilgang til strømmingstjenesten WiMP uten tillegg i prisen.

Med et pennestrøk kan én av tre nordmenn bli betalende brukere av strømmingstjenester.

Så langt har den norske strømmingstjenesten WiMP vært som en brysom stein i skoen for konkurrenten Spotify. Det kan endre seg radikalt nå. I formiddag gikk selskapene bak WiMP, Aspiro og Platekompaniet, ut med en pressemelding der de gjør oppmerksom på kontrakten de har inngått med Canal Digital. Pennestrøket sikrer alle Canal Digitals kunder fri tilgang til WiMP. Det er en større endring i musikkmarkedet enn man kanskje skulle tro.

Misnøye

Platebransjen, og de små, uavhengige selskapene i særdeleshet, har frem til nå uttrykt sterk misnøye med Spotifys reklamefinansierte modell. Den tilbyr brukerne gratis musikk, mot at de hører reklame en gang i blant. Problemet er at reklameinntektene ikke har vært store nok, og at komisk lite penger går tilbake til bransjen. Stemningen rundt Spotify har endret seg kraftig etter at selskapet denne uken inngikk en avtale med de små og uavhengige plateselskapene som sikrer dem en minsteutbetaling når musikken deres blir spilt. Spotify har dessuten i forhandlingene vist vilje til å differensiere mer mellom gratistjenesten (Freemium) og den betalte abonnementstjenesten (Premium), slik at flere gratisbrukere skal la seg lede til å gå over til et betalt abonnement, som i sin tur vil føre til langt større inntekter for bransjen.

Bransjestøtte

Norske WiMP har imidlertid utelukkende tilbudt et betalt abonnement helt fra begynnelsen, og dermed gitt penger tilbake til musikkbransjen fra første sekund. I tillegg har tjenesten utnyttet Platekompaniets sterke kunnskap om norsk musikk, og bruker redaksjonell plass i tjenesten til å profilere norske utgivelser. Resultatet er en langt høyere andel norsk musikk enn Spotify, noe som selvsagt også kommer den norske platebransjen til gode.

I den norske musikkbransjen er stemningen med andre ord middels, men stigende rundt Spotify, mens den er høy rundt WiMP. Men så langt har WiMP hatt forsvinnende få kunder sammenlignet med sin rival, og det er denne maktbalansen som nå forrykkes.

Gratis, men betalt

Alle kunder av Canal Digital, enten de bruker satellitt, kabelfjernsyn eller internett, får nå tilbud om WiMP som en del av sitt abonnement, altså uten å betale noe ekstra for tjenesten. Men det er en stor forskjell mellom dette og Spotifys reklamefinansierte abonnement. WiMP tar full betaling fra Canal Digital, slik at artister, plateselskaper og opphavsmenn får pengene de skal ha, akkurat som før. Det Canal Digital får igjen for samarbeidet, er et tilbud som er større enn fjernsynskanaler, noe som gjør deres pakke mer attraktiv enn tilsvarende pakker fra GET eller andre som tilbyr lignende produkter.

Kakemonsteret

Canal Digital leverer sine tjenester til 700.000 husstander, eller rundt regnet 1,5 millioner mennesker. Kundene vil ikke få all funksjonalitet som et fullt abonnement gir, muligheten til å laste ned musikk til mobiltelefonen må kjøpes i tillegg. Alle husstandene vil naturligvis ikke bli aktive brukere av tjenesten, som krever en aktivering for å komme i gang. Men det koster dem altså ingenting å aktivere tjenesten, og dermed ligger alt an til at maktbalansen i musikkbransjen vil bli kraftig forskjøvet – og at WiMP tar et stort jafs av kaken Spotify hadde tiltenkt seg selv.

Handle globalt

For bransjen betyr WiMPs kjempeavtale med Canal Digital større utbytte fra strømmingstjenestene. For konsumentene betyr den rimeligere tilgang til nesten all musikk de kan drømme om. For Spotify markerer den slutten på det tilnærmede monopolet de har hatt på strømmingstjenester her i landet så langt. For Aspiro og Platekompaniet betyr den en real bolekur som gjør dem sterkere og bedre rustet til å fortsette sitt korstog over landegrensene og ut i resten av verden. For det er ingen hemmelighet at det er målet.

  1. Les også

    Tidenes største comeback

  2. Les også

    Inn i strømmekampen

  3. Les også

    I seng med fienden

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Kraftig vekst i musikkbransjen etter flere kriseår

  2. KULTUR

    Spotify har passert 100 millioner aktive brukere

  3. KULTUR

    Strømmetjenester som Apple Music, Tidal og Spotify taper milliarder hvert år. Hvem dør først?

  4. KRONIKK

    Kunsten må belønnes, ikke strømmetjenesten. Uten innhold eksisterer ikke bokbransjen.

  5. KULTUR

    Krever større andel norsk musikk i strømmetjenestene

  6. KULTUR

    Spotify får ny strømmekonkurrent i år