Meninger

Nå vil både Google og Apple bli din TV-vert

  • Per Kristian Bjørkeng
    Per Kristian Bjørkeng
    Journalist
Den nye Chromecast er designet for å kunne henge bakpå TV-en din og være helt usynlig. Den trenger ikke engang en egen strømtilførsel.

Med en helt ny, superbillig dings hiver Google seg inn i kampen om å bli din veileder gjennom TV-kvelden. Både Apple og Google vil nå la deg søke i alle de titusener av programmer du har tilgang på. Den konkurransen kan vi trenge.

Først: Dette må du vite om Chromecast:

  • Chromecast er en bitte liten og billig dings, på størrelse med et lite armbåndsur, som du putter bak i TV-en, og som forvandler den til en smart-TV med langt større muligheter enn de mest avanserte smart-TV-ene på markedet. Den første utgaven ble lansert for to år siden.
  • I stedet for å navigere med fjernkontrollen, bruker du mobilen eller et nettbrett til å finne frem til det du vil ha.
  • Mobilen brukes bare som fjernkontroll. Selve signalet sendes direkte til Chromecast, sånn at du slipper å belaste mobilens batteri.
  • I en helt ny, kommende utgave av Chromecast-appen vil Google ta rollen som din veileder gjennom TV-kvelden. Ved å søke gjennom mobilen og finne ut hvilke apper du abonnerer på, viser Chromecast-appen det innholdet du har tilgang til. Har du for eksempel Sumo, NRK og Viaplay, komponerer Google en meny basert på disse. Attpåtil slenger søkemotorkjempen inn programrelaterte videoer fra YouTube, som forresten er eid av, nettopp, Google. Neste skritt er selvsagt å tilpasse menyen etter hva du faktisk har sett på tidligere.
  • Den som viser deg hva som finnes på TV i dag, blir fort også den som avgjør hva du ser på.
Slå på TV-en med mobilen og gå rett til det du har plukket frem på telefonskjermen ved hjelp av denne dingsen - en chromecast.

En kabelkutters hverdagI flere år har jeg holdt meg utelukkende til strømming av TV. Det blir stadig mer frustrerende. Senest i går kveld satt vi og lette etter en spesiell serie. Mon tro om det var på Sumo vi hadde sett den? Nei, det var sant, Sumo hadde vi ikke klart å aktivere på Apple TV. Hvor var det vi så Transparent , egentlig? Å, ja, det var på Viaplay, det ja.

Alle seriene og filmene er knyttet til hver sin app. Men for meg, som er en typisk seer når det gjelder hvordan jeg leter etter noe å se, er det ingen logikk i å lete på Viaplay eller NRK etter en gitt serie. Alle prøver å være alt for meg, men ingen er i nærheten av å klare det. Jeg får nesten følelsen av at jeg bruker mer tid på å lete etter noe, enn på faktisk å se noe. Jeg trenger en TV-vert som vet alt om hva jeg har tilgang til.

Tvekamp

Ingen av dagens leverandører vil vise meg hva som finnes i konkurrentenes tilbud. De eneste som har krefter til å ta rollen som min fremtidige TV-guide, ser ut til å være Apple og Google.

Frem til nå har Apple hatt et betydelig forsprang. I flere år har jeg brukt mobilen til å sende TV-innhold til den store skjermen via såkalt Apples standard Airplay. Men Airplay har i praksis vært forbeholdt eplebrukere. Hele verden sitter ikke klar med en Iphone i hånden.

Men nå trenger de ikke det, lenger. Chromecast fungerer både på Iphone og Android-telefoner.

Begge satser på det samme

Det er verdt å merke seg at Apples toppleder Tim Cook går i nøyaktig samme retning som Google. Fra i høst av forsøker også han seg i rollen som den mektige, allvitende TV-veileder.

Apple legger opp til at TV-leverandørene skal kunne gjøre sine programmer søkbare på tvers. Slik skal du kunne snakke til den virtuelle assistenten Siri og si «Finn noen morsomme TV-programmer til meg». Til deres kommende Apple TV åpnes også en egen «app store», der utviklere helt på egen hånd kan skape alt fra TV-opplevelser til spill.

Det høres appellerende ut, helt til du innser at Google kan gjøre akkurat det samme – uten Apple TV. I stedet for å snakke i enda en ny fjernkontroll, snakker du bare i mobilen.

Google-topp Sundar Pichai forbigikk all kostbar maskinvare under lanseringen i går: – For mange er mobilen den mest avanserte datamaskinen de har. De trenger ikke flere, sa han.

Google har et forsprangJeg tror de fleste som har opplevd de nyeste versjonene av for eksempel NRKs apper vil skrive under på at de fungerer mye bedre med Chromecast enn med Apple TV. Ikke bare kan du stille volumet på TV fra appen og skru på flatskjermen uten å lete etter fjernkontrollen. For mens Apple etterlater deg med en svart skjerm på mobilen under avspilling, lar Google deg fortsette den hvileløse jakten etter noe enda bedre mens du ser på noe annet .

Og dette var altså mulig med gårsdagens versjon av Chromecast. Med den nye, som er å få kjøpt fra i dag, skal «bufring» gå opptil 80 prosent raskere , og du skal kunne kontrollere temmelig avanserte spill på TV-skjermen – bare ved hjelp av mobilen. Ingen spillkonsoll er nødvendig.

En annen stor fordel med Googles løsning er at ingen separat innlogging er nødvendig. Senest i går kveld slet jeg med å logge inn på TV2 Sumo på Apple TV – og jeg ga opp uten å skjønne hvordan det skulle gjøres. At jeg allerede satt innlogget i samme tjeneste på mobilen, hjalp ikke.

Google har et ess

Det aller viktigste kortet i dette nymotens pokerspillet, har jeg spart til slutt: Mens Apple tjener sine penger på å lage presumptivt overlegen maskinvare og selge den for en tilsvarende høy pris, er Google bare opptatt av å få mest mulig trafikk til sine annonser. De trenger ikke tjene penger på dingser.

Den nye Apple TV kommer til å svi litt. Prisen vil ligge noe over og under 1500 kroner for to ulike modeller. En Chromecast, derimot, vil koste 350 kroner. Det er ikke mye, ikke for noen her i landet. Når det i tillegg er vanskelig å se om en Apple TV i det hele tatt gir noen forbedret opplevelse for den 3-4 ganger høyere prisen, ligger det an til en voldsom motbakke for verdens mest verdifulle selskap (Apple) denne gangen.

Strømming til hele huset

I tillegg lanserte Google i går kveld Chromecast Audio for samme pris som TV-versjonen. Denne lignende enheten skal gjøre det mulig å koble flere høyttalere i hjemmet sammen samtidig, sånn at én og samme låt spilles over hele huset.

Chromecast Audio ser ut nesten akkurat som tV-utgaven, men brukes bare til å sende lyd. Gjennom en oppdatering senere i høst, vil den kunne la deg sette på en sang i flere rom via mobilen, noe som ikke er mulig med Apples konkurrerende teknologi foreløpig.

Chromecast begynner nå å ligne veldig på et komplett økosystem — et økosystem som er overlegent det Apple og konkurrenter som Sonos tilbyr for langt høyere pris. Du trenger nemlig ikke bytte ut de gamle høyttalerne dine dersom du hiver deg på Chromecast-kjøret. At du også kan bruke den nyeste appen til for eksempel Spotify, er en annen stor fordel.At Apple ikke kommer til å gi seg uten sverdslag, er temmelig sikkert. Men Google har skjønt det Apple ikke har tatt konsekvensen av: Mobilen er det nye, teknologiske sentrum i livet vårt. De nyeste smartmobilene er kraftigere enn mange av PC-ene som selges i dag.

Det store spillet avgjøres nå

Kanskje er det unødvendig for oss å kjøpe den samme teknologien mange ganger. En stor fordel med mobilen er jo også at den oppdateres ofte, mens for eksempel en Apple TV må kunne regne med å bli stående i mange år, mens den blir stadig mer utdatert. Ja, faktisk vil den nye Apple TV allerede på lanseringsdagen ha en datakraft som er langt dårligere enn den nyeste Iphone.

Hvem vinner pokerspillet? Det er ingen gitt å svare på i dag. Det vi vet, er at toppkampen om verdens stuer vil stå mellom to selskaper fra Silicon Valley.

En indikasjon på hvilket jeg holder en knapp på akkurat nå, kan du få ved å se på salgstallene så langt. Apple har solgt 25 millioner Apple TV siden starten for åtte år siden. Google har solgt 20 millioner, siden lanseringen for to år siden. Det var attpåtil før den nye og kraftig oppdaterte utgaven ble lansert i går. Nå blir det spennende å se om Apple har noen flere ess i ermet.

Les mer om

  1. TV
  2. Apple
  3. Google
  4. Teknologi