Meninger

Trikk er kultur

  • Forfatter
  • Tom Egeland

Å fornye trikkeflåten er dyrt. Men ikke dårlig økonomi, skriver Tom Egeland. Lars Elton

Nye Oslo-trikker nå! Byen trenger trikken. Den er effektiv. Den er miljøvennlig. Trikk gir Oslo karakter.

De skramler og vingler – eller de summer og durer. Trikker minner meg om humler. Jeg blir glad av å se dem. Enten det nå er en godlynt honningsanker som skjener fra blomst til blomst – eller blå rabagast som slingrer nedover Stortingsgaten mens den ringer og klemter: Unna vei, her kommer jeg!

Jeg har tatt trikken i mange byer rundt om i verden. Jeg har hengt utenpå kabelbanen i San Francisco – og kikket over skulderen til trikkeføreren på den moderne bybanen i Barcelona. Tallrike kulturbyer satser på trikk.

Her hjemme startet Kristiania Sporveisselskab driften 6. oktober 1875. Politikerne nølte den gang også. Sporvognene, påpekte de med sedvanlig fremsynthet, ville være til hinder for den alminnelige ferdsel. Litt som å høre en gretten bilist i møte med en trikk med evig forkjørsrett.

Fargerik del av bybildet

Trikk er et effektivt og miljøvennlig fremkomstmiddel. Men den er mer. Trikken er en fargerik del av bybildet. T-banen er mer effektiv. Bussen er billigere. Men bare trikk er bykultur.

Alt kan ikke måles og beregnes. Noe må føles. Vi bygde ikke en opera til fire milliarder fordi noen regnet ut at det var lurt. Det handler om å være en kulturnasjon. Du skaper ikke kultur med kalkulator, men med hjertet.

Trikken setter farge og preg på en by. Trikken er en del av byens puls. T-banen ser vi knapt. Busser har med respekt å melde hverken sjel eller sjarm. Men det har trikken. Den bidrar til byens karakter. En trikk er en rullende kulturinstitusjon og bærer i seg det beste fra buss og T-bane.

afp000516260.jpg

Oslopolitikerne klør seg i hodet om dagen. De gamle trikkene er i ferd med å ramle fra hverandre. Hva nå? Flikke på de gamle? Eller ta et krafttak?

Tenk visjonært!

Her er en utfordring fra én av de 49 millioner reisende som tok trikken i Oslo i fjor: Tenk visjonært! Et samfunn trenger politikere med store tanker. Politikere som vil noe. Og som har gjennomføringsevne.

Oslo kommune har satt av 1,7 milliarder til å flikke på trikken. Ruter anbefaler å øke potten med 600 millioner og bruke 2,3 milliarder på å skifte ut hele trikkeparken med moderne trikker.

Vekk med de morkne Italia-trikkene! Bort med de slitne (om enn sjarmerende) SL 79-ene.

I dag finnes det i overkant av 70 trikker i Oslo. 30 av dem er parkert med skader. Ruter anslår at byen trenger oppunder 100 trikker. Så la byen få 100 trikker! En by av Oslos størrelse trenger kollektivtrafikk. Den trenger trikker.

Les også

Intern rapport: Skrot alle trikker - kjøp nye

Jeg er ikke bare kollektivtrafikant. Jeg er bilist også. I årevis har vi fått høre at bompengene skal styrke kollektivtrafikken. I gjennomsnitt betalte vi 1850 kroner hver i bompenger i 2011. Rammene for Oslopakke 3 – i stor del finansiert med bompenger – er 23 milliarder.

Løftene

Greit: Nå får politikerne vise oss at løftene om mer kollektivtrafikk for bompengene ikke er tomme ord. Jeg tar mer enn gjerne trikken – og lar bilen stå. Men det forutsetter at den går. At den kommer når den skal. At den ikke ramler fra hverandre på veien mellom Ljabru og Jernbanetorget.

Vi er vant til mye, vi som tar trikken. For noen uker siden satt jeg om bord i en SL 79 som gikk i koma. Vi ble stående på Bråten til trikkeambulansen kom med hjertestarter og fikk gitt den gamle sliteren nytt liv. Surklende og pipende haltet stakkaren dit trikker drar for å dø.

Å fornye trikkeflåten er dyrt. Men ikke dårlig økonomi. Nye, velfungerende trikker trenger mindre vedlikehold og tid på verksted. Moderne trikker kan frakte 200 passasjerer – en buss tar halvparten.

Mye penger? Apollo-programmet – å sende et menneske til Månen – kostet amerikanske skattebetalere seks hundre milliarder norske kroner. Det var visjon, det! Et OL i Oslo vil koste 20–23 milliarder. En topp moderne trikkepark – med vogner som vil vare i tiår etter tiår – vil koste 2,3 milliarder.

Tenk så flott det hadde vært om politikerne sto samlet om et budskap til Oslos befolkning: Oslo skal være en moderne og effektiv hovedstad med velfungerende kollektivtrafikk. Og vi betaler! Vi vet det koster å drive en by. Klart byen skal få en tipp topp trikkeflåte! 100 splitter nye trikker skal bli.

  1. Les også

    - Italia-trikkene må gå i fem år til

  2. Les også

    Ruter-rapport: Skrot alle 72 trikker - kjøp 98 nye

  3. Les også

    Vil klare seg uten tyske trikker

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Her skal det graves i nesten halvannet år. Regner med lange køer.

  2. LEDER

    Aftenposten mener: Trikken i Oslo bør ikke fredes

  3. POLITIKK

    Én milliard mindre i bompengeinntekter i Oslo

  4. DEBATT

    Seks grunner til at Oslo bør beholde trikken | Tonje Haugli

  5. OSLOBY

    Oslo skal kjøpe 87 Spania-trikker til mer enn fire milliarder

  6. OSLOBY

    Lan Marie Nguyen Berg (MDG) sier nei til regjeringens løsning. «Helt vanvittig», sier samferdselsministeren.