Meninger

Munch + Melgaard: Kunstnerisk lapskaus

  • Torstein Hvattum
    Torstein Hvattum
    Kommentator
Utstillingen: Munchs pubertale blyghet side om side med Melgaards poserende unggutter.

Anuspenetrering med pistol er et ubehagelig syn. Hva har det med Munchs humanistiske kunst å gjøre?

Etter å ha sett utstillingen Melgaard + Munch, The End of it all has Already Happened på Munch-museet er overbevist om to ting: Koblingen av Edvard Munchs og Bjarne Melgaards kunstneriske uttrykk er en konstruksjon, en fiks idé, den jevne besøkende vil slite med å finne.

Dernest: Det har ingen hensikt å følge kunsthistoriker Hilde M.J. Rogneruds henstillingtil Oslo kommune om å vurdere stenging av utstillingen. Kunsten er fri. Takk og pris. Ved å stenge dørene til en kunstnerisk opplevelse, fratar man publikum retten og muligheten til selv å ta stilling til den påståtte relevansen mellom Munch og Melgaard.

Munch forringes ikke

Edvard Munchs kraftfulle arbeider, hans maleriske formspråk og umiddelbare strek, forringes ikke i selskap med Melgaards ekspressive penselføring. Jeg er bare ikke i stand til å se det nære, tematiske slektskap utstillingen inviterer oss til å se. Bjarne Melgaards kunst kretser om homofili, pedofili, eksperimentell sex, død og grotesk vold. Temaene og de visuelle virkemidlene har svært lite med Munchs unike evne til å fange menneskelig sårbarhet, lengsel, smerte å gjøre.

Melgaards sterke, seksualiserte uttrykk provoserer ikke. De blir derimot plagsomt dominerende og forstyrrende. De støyer i det kunstneriske landskapet sammen med Munchs ikoniske, lavmælte malerier.

Det er åpenbart kuratorens hensikt. Ulempen ved en slik komposisjon av kunstverker er at den blokkerer muligheten til å se en mulig flik av et kunstnerisk slektskap. Det har noe med doseringen, med balansen å gjøre.

Utfordrer dannet analyse

Munch-museet risikerer noe ved sin uærbødige håndtering av kunstneren Edvard Munch. Direktør Stein Olav Henrichsen skal ha for det. Museet på Tøyen utfordrer den dannede analysen. Det har vi strengt tatt bare godt av.

Likevel, utstillingen er problematisk først og fremst fordi den knytter fiktive bånd mellom to innflytelsesrike, norske kunstnere som hovedsakelig har det til felles at de har høstet stor, internasjonal anerkjennelse.

Det rettferdiggjør ikke en kunstnerisk lapskaus.

twitter:@torsteinhvattum

Les også

  1. Melgaard også på Henie Onstad