Kommentar

Fremtiden er førerløs

  • Cecilie Asker
    Cecilie Asker
    Avdelingsleder
Alle de store bilprodusentene jobber med å lage sine egne selvkjørte bilmodeller. Det er stor tro blant produsentene på at det vil bli mulig med en kommersiell lansering allerede i 2020.

Selvkjørte biler vil sørge for at det snart er trygt å sovne bak rattet.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Forrige uke ankom en Audi SQ5 New York etter å ha brukt ni dager på å krysse USA på tvers uten å få så mye som en skramme eller en parkeringsbot. Det høres kanskje ikke så imponerende ut, men hvis man legger til at bilen 99 prosent av tiden styrte seg selv, blir det noe ganske annet.

Den store testen

Teknologiselskapet Delphi Automotive, som står bak prosjektet, er langt fra de første til å testkjøre en førerløs bil i trafikken. Men der de fleste andre så langt har holdt seg til kortere turer i kontrollerte former, har Delphi med den 5600 km lange bilturen, hvor bilen både måtte takle rushtrafikk, dårlige sjåfører og dårlige værforhold, vist at den selvkjørte bilen kan mestre de samme utfordringene som en vanlig bil.

De har rett og slett vært med på å skape bilhistorie.

Trenger ingen bak rattet

Hverken pedaler, speil eller ratt er nødvendig for å drive en selvkjørt bil. Heller ikke en våken eller oppmerksom sjåfør. Isteden sørger mer enn 20 kameraer, flere lasermålere, 360 graders radar og en avansert datamaskin for å holde bilen oppdatert på trafikksituasjonen til enhver tid, og fortløpende handle deretter.

Testbilen til Delphi hadde riktignok med seg en sjåfør på turen, men det var ikke fordi produsenten var i tvil om hvorvidt bilen kunne utføre oppdraget, men rett og slett fordi amerikansk lov krever at alle biler har en sertifisert person i førersetet.

Alle vil ha en bit av kaken

— Vi vet akkurat hva vi skal gjøre, og vi kommer til få det til i løpet av noen få år, proklamerte Elon Musk, sjefen for elbilprodusenten Tesla under en internasjonal bilkonferanse nylig. Han er ikke alene om å tro at selvkjørte biler er fremtiden for bilindustrien. Alle de største bilprodusentene, med General Motors, Tesla, BMW, Ford og Mercedes-Benz i front, jobber for tiden med å utvikle sine egne selvkjørte biler. Men det er ikke bare de tradisjonelle bilprodusentene som prøver å styre bilutviklingen i denne retningen, også store teknologiselskaper som Google og Apple ser mulighetene for å få en bit av en ny milliardindustri og utvikler derfor egne modeller.

Krever ny lovgivning

Selv om teknologien langt på vei er klar for å lansere selvkjørte biler på det kommersielle markedet, er det fortsatt noen store hindringer igjen før man kan spille tuba, lese avisen eller sove mens man sitter bak rattet. Den første utfordringen er lovgivningen. Her må bilprodusentene jobbe opp mot hvert enkelt land, for å endre dagens lover for bilkjøring. Flere land, deriblant USA, Tyskland, Sverige og Storbritannia, har allerede åpnet opp for muligheten for å bruke selvkjørte biler på offentlige veier, og bilindustrien har tro på at resten av verden de nærmeste årene vil følge etter, slik at det vil bli mulig med en kommersiell lansering allerede i 2020.

Vil føre til færre ulykker

Den største utfordringen for selvkjørte biler gjenstår likevel, nemlig å overbevise bilkjørerne om å slippe rattet. Sikkerhet er nok den første og største bekymringen for de fleste, men her mener bilindustrien at de selvkjørte bilene vil være overlegne selv de mest rutinerte sjåfører, fordi en datamaskin hverken blir sliten, trett eller uoppmerksom.

I dag dør rundt 1,2 millioner mennesker i bilulykker årlig, og mer enn 90 prosent av disse ulykkene skyldes menneskelige svakheter. Muligheten for en markant nedgang i disse ulykkestallene er nok argumentet som har størst potensial for å overbevise flertallet av bilistene. Og for alle oss som aldri har rotet oss til å ta lappen at de selvkjørte bilene ikke krever at sjåføren har sertifikat. Noen ganger lønner latskap seg.

Les også

  1. Data er den nye valutaen

  2. Den nye appen Meerkat tar opp kampen med Twitter

  3. Liten dings skaper store endringer

Les mer om

  1. Kultur