Kommentar

Sukkerbomber og kalorismell

  • Yngve Ekern
    Yngve Ekern
    Journalist
Mye bedre enn brus? Ikke når det gjelder sukker og fett.

Du gir barna juice og smoothie i stedet for brus, og tror det er så sunt? Du tar feil.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Denne flasken med Mer Eple inneholder «uimotståelig fruktjuice» og er «uten tilsatt konserveringsmiddel». Bra, tenker foreldre flest, mye bedre enn Cola. Men juicen inneholder 27 prosent sukker. Cola inneholder 29 prosent sukker.

Smoothie, da? De søte små flaskene fra Bendit som ”inneholder naturlig fruktkjøtt,” noe som gjør den til ”en sunn og mettende drikk”. Ikke så søtt, for du går på en kalorismell.

1 dl av Bendit-smoothien med granateple, solbær og banan gir 71 kcal.

1 dl Cola gir 42 kcal.

Sukkerbiter

Dette er ikke en nyhet, men verd å minne om når vi nå går inn i høysesongen for voksnes milde bevilgninger til barna, det er jo ferie og alt. Vet du hvor mange sukkerbiter det er i en halvliter med Cola? 26! Jeg har selv sagt det til mine barn. Det er sjelden jeg maser om at det er 24 i eplejuicen, og at den inneholder minst like mye tannfordervende syre.

Yngve Ekern, journalist

En liten flaske smoothie kan passere som én av «fem om dagen», og da helst brukt som et nødvendig mellommåltid i en aktiv dag. Men blir det oftere enn et par ganger i uken, er det mer fetende enn sunt. Les innholdsfortegnelsen, og vit at det er karbohydratene som skjuler sukkeret. Det er utrolig hvor mye vi vet, men blåser i.

Og det er utrolig hva vi ikke vet. I engelske Parentdish forklarer en doktor mer om elendigheten: Problemet er at det naturlige sukkeret fruktose går rett i leveren på oss. Når vi bare heller ned, får vi noe nær fettlever, pluss høyt blodtrykk og forhøyet insulinnivå.

Ikke fiber

Noe av problemet er mangelen på fiber i pressede fruktjuicer. Det er mye sunnere å spise selve frukten, og da få fiber som gir metthetsfølelse.

Det er blitt med smoothie som med proteindrikkene til Yr. Vi bare må ha det, for sikkerhets skyld. Men kyler du nedpå en smoothie etter trening, er det egentlig hjernegymnastikk du trenger. For proteininnholdet er null.

Så, i sommer blir det null smoothie, niks juice. Bare vann på barna. Det går nok smooth.

Les mer om

  1. Kultur