Kommentar

#Jobbreisen: Favorittseier til Lillestrøm

  • Andreas Slettholm
    Andreas Slettholm
    Kommentator

På Lillestrøm stasjon onsdag morgen står pendlerne klare for å ta toget som Foto: Sveinung Berg Bentzrød

Jeg lo da det søvnige veikrysset Lillestrøm fikk seg bystatus. Hadde det ikke vært for Gardermoen, kunne jeg nok ha ledd ennå.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt, NTB scanpix

I 1998, som 13-åring, fniste jeg at at Lillestrøm fikk bystatus. For en som er født og oppvokst i Oslo, virket det pussig at folket i det søvnige veikrysset på landet kunne late som om de tilhørte samme kategori som oss ekte byfolk. Hvor var T-banen eller det yrende folkelivet?

Smått om sen har tettstedet vokst og blitt en by. Varemessen ble flyttet fra Skøyen til Lillestrøm, som har fått et attraktivt kultursenter, ny kino og en ekte gågate. Lillestrøm har til og med blitt en sykkelby, i motsetning til Oslo. Og folket strømmer til. Prognosene tilsier at Lillestrøm i løpet av noen tiår vil nå samme befolkningstall som dagens Drammen.

Viktigheten av Romeriksporten

Den aller viktigste årsaken er at det er blitt kortere til Oslo. Det høres alltid trist ut når et steds beste kvalitet er nærhet til et annet sted, men for Lillestrøms del kan man ikke undervurdere hva enklere adkomst til Oslo har betydd.

Spesielt Romeriksporten, åpnet i 1999, har vært avgjørende. Tunnelen forkortet reisetiden med toget inn til Oslo kraftig, og gjorde flytting til Lillestrøm til et reelt alternativ for mange flere. Et stadig mer utbygget kollektivtilbud, med matebusser og tog som ryggrad, har gjort Lillestrøm-området stadig mer attraktivt. Målt i reisetid fra Oslo sentrum er det strengt tatt kortere til Lillestrøm enn for eksempel Stovner eller Holmenkollen.

Med det på plass blir det lettere for en by å få sine egne urbane kvaliteter til å fungere, blant annet fordi flere folk bosetter seg der. Det er altså ingen motsetning mellom nærheten til Oslo og Lillestrøms egen byutvikling.

  • Slik gikk det da Aftenposten ba småbarnsfamilien om å droppe bilen: – Vi gikk inn i et sort tidshull

Et tankekors

Grunnen til at den viktige Romeriksporten ble bygget, var den nye hovedflyplassen på Gardermoen. På 90-tallet var altså hensynet til flypassasjerer mer til stede i politikernes bevissthet enn hensynet til pendlere fra Lillestrøm. Det er et tankekors at det var dette som fikk Romerike-regionen til å vokse og bli en del av det urbane Oslo-området for alvor.

Når man vet hvilken effekt slike infrastuktursatsinger kan gi, er oppfordringen til politikerne å fortsette satsingen på kollektivløsninger. Fortetting rundt knutepunkter og forbedring av togtilbudet har vært mantraet i noen år nå, og denne oppskriften forblir løsningen på hvordan Oslo-regionen skal ta unna den massive befolkningsveksten.

Det er all grunn til å gratulere lillestrømlingene med å ha den beste jobbreisen i Aftenpostens kåring. De nyter godt av et svært godt reisetilbud, og viser hvor viktig det kan være for byutviklingen.

For nå ler jeg ikke lenger av Lillestrøm.


Her kan du se alle jobbreisene:

Les mer om

  1. Jobbreisen
  2. Byutvikling
  3. Befolkningsvekst
  4. Tog