Kommentar

Stein til byrden for utsatt journalistikk

Abonnementsinntekter blir stadig viktigere for finansiering av norskprodusert journalistikk. Et forbud mot oppfølging av egne kunder vil være et alvorlig anslag mot muligheten til å utvikle nye forretningsmodeller.

Sjefredaktørene i Aftenposten, Bergens Tidene, Fedrelandsvennen og Stavanger Aftenblad advarer mot at innstramminger i Markedsføringsloven vil ramme avisene hardt.
  • Espen Egil Hansen – sjefredaktør og administrerende direktør i Aftenposten
  • Øyulf Hjertenes – sjefredaktør og administrerende direktør i Bergens Tidende
  • Lars Helle – sjefredaktør og administrerende direktør i Stavanger Aftenblad
  • Eivind Ljøstad – sjefredaktør og administrerende direktør i Fædrelandsvennen

Stortinget skal ta stilling til innstramminger i markedsføringsloven som gjør at det ikke lenger skal være lov å ringe egne kunder registrert i reservasjonsregisteret, dersom de ikke har bedt om å bli oppringt.

Norsk journalistikk finansieres i hovedsak på to måter, gjennom annonseinntekter og brukerinntekter. Grunnen til den kritiske situasjonen for norske medier er ikke at publikum svikter, men at annonseinntektene forsvinner, i stor grad til globale konkurrenter som Facebook og Google.

Les hele saken med abonnement