Kommentar

Krigssangen runger i Eurovision | Helene Skjeggestad

  • Helene Skjeggestad
    Helene Skjeggestad
    Korrespondent i Russland

Foto: Illustrasjon: Inge Grødum

Eurovision vil være upolitisk i et land i krig. Det går foreløpig ikke særlig bra.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

«Når fremmede kommer, de kommer til huset ditt. De dreper alle, og sier at de ikke er skyldige».

Med disse ordene i sangen «1944» vant ukrainske Jamala fjorårets Eurovision Song Contest (ESC).

Sangen handler om Josef Stalins deportasjon av krimtatarer under 2. verdenskrig, men har også et klart stikk til dagens Russland. Krimtatarene, minoriteten som Jamala tilhører, motsatte seg den russiske annekteringen av den ukrainske Krim-halvøya i 2014 og risikerer forfølgelse.

Kampen om hvem som blir den egentlige vinneren av Eurovision 2017, startet ved Jamalas seier i fjor.

Hvordan unngå ydmykelse?

Reaksjonene etter fjorårets konkurranse var sterke i Russland, noe som er til dels forståelig. Politiske sanger er ikke tillatt i ESC, men «1944» skled gjennom fordi den handlet om en historisk hendelse, ikke dagens politikk.

Nåvel. Det er mulig å hevde at arrangørene pisset i egen brønn hvis målet fremdeles er et upolitisk arrangement.

For sjelden har storpolitikken vært så dominerende foran en sangkonkurranse.

Russlands mål har vært å unngå å sende en delegasjon til Kiev som blir buet ut og ydmyket. Kanskje skulle de ha sendt en artist som er populær i Ukraina? Det var også diskutert om landet skulle trekke seg fra konkurransen.

Men så kom avgjørelsen. Ikke ved avstemning slik vi kjenner konkurransen i Norge, men fra «noen» i ledelsen i TV-kanalen «Kanal 1»: Årets russiske deltager er Julija Samojlova.

  • Se det russiske bidraget her:

Utfordreren

Samojlova er ikke en ukjent artist i Russland. Hun kom til finalen i den russiske versjonen av sangkonkurransen «X faktor» i 2013. Hun sang også under åpningsseremonien i Paralympics i 2014.

Samojlova fremstår umulig å mislike der hun sitter og synger nydelig fra rullestolen. Det er ikke noe man buer på.

Hun utfordrer også ukrainske myndigheter. I 2015 reiste hun til Krim-halvøya direkte fra Russland. Det strider mot ukrainsk lov. Sist uke ble det klart at Ukraina derfor nekter den russiske deltageren innreise i tre år.

Det er fremdeles uklart hva som skjer med det russiske bidraget. De russiske kringkastere Pervyj Kanal og VGTRK sier i en uttalelse at Samojlova skal være Russlands bidrag i 2018 dersom hun ikke får delta i Kiev.

Den europeiske kringkastingsunionen (EBU) har også tilbydd deltageren å delta via satellittoverføring, men det avviser Kanal 1 i Russland som en mulighet.

Kampen om historien

Uansett utfallet av finalen 13. mai, Eurovision 2017 handler nå vel så mye om hvilken historie som fortelles om forholdet mellom Russland og Ukraina.

Er det historien om lillebror Ukraina som slår tilbake mot mektige Russland? Som med Europa i ryggen, håndhever sine lover, hindrer voldelige aksjoner og arrangerer en folkefest?

Eller er det historien om et smålig Ukraina som straffer en uskyldig russisk artist og ofrer Eurovisions inkluderende fest på krigens alter?

Klart ukrainske myndigheter har rett til å følge landets lover, men foreløpig er det russerne som leder i det politiske spinneriet. Den europeiske kringkastingsunionens hovedmål er at alle artister skal få delta og at konkurransen skal være «fri for politikk». Dermed legges presset først og fremst på ukrainske myndigheter.

I tillegg får russiske politikere en anledning til nok en gang å banke inn påstandene om et fascistisk, ubarmhjertig og udugelig regime i Ukraina.

Et land i krig

Det har vært et vanskelig år for arrangørene av Eurovision. De har virkelig fått føle på hvordan det er å arrangere en internasjonal sangkonkurranse i et land som er i krig.

Det ble riktignok inngått en våpenhvile på sikkerhetskonferansen i München i februar, men det gikk ikke lang tid før det kom meldinger om brudd på avtalen.

Ukrainas sikkerhetsråd har nylig besluttet å innføre full blokade av varer til og fra områder kontrollert av russiskstøttede opprørere. Sist uke ble 20.000 mennesker evakuert fra Kharkiv-regionen etter at et stort våpen- og ammunisjonslager gikk i luften.

Krigen i Øst-Ukraina er nå på vei inn i sitt fjerde år og omtrent 10.000 mennesker har mistet livet.

Løftes frem

Det er ikke bare øst i landet krigen setter sine spor.

Torsdag ble den tidligere russiske Duma-representanten Denis Voronenkov drept i Kiev. Avhopperen ble beskrevet som en landsforræder i Kreml-kontrollerte medier. Det fremstår mildt sagt mistenkelig at han mistet livet samme dag som han skulle i vitneavhør mot den styrtede, russiskstøttede presidenten Viktor Janukovitsj.

Nå er et nøkkelvitne i saken om Russlands krig i Ukraina borte.

Årets Eurovision løfter frem konflikten mellom Ukraina og Russland med alle sine krigshandlinger og utspekulerte mediestrategier.

Midt oppe i dette skal det arrangeres en sangkonkurranse.

Det er ikke rart arrangørene svetter. Det er varmt i krigen.

helene@aftenposten.no

Snapchat: Skjeggesnap

Flere kommentarer av Helene Skjeggestad?

  1. Les også

    Eurovision 2016: Da Europa viste fingeren til Vladimir Putin | Helene Skjeggestad

  2. Les også

    Krigen begge parter vil varme opp | Helene Skjeggestad

  3. Les også

    Ungdomstiden er ikke en sykdom | Helene Skjeggestad

  4. Les også

    Norge har lite å tjene på en ordkrig med Russland | Helene Skjeggestad

Les mer om

  1. Ukraina
  2. Russland
  3. Eurovision Song Contest

Relevante artikler

  1. VERDEN
    Publisert:

    Ukraina vil ikke slippe inn russisk Eurovision-sanger

  2. KULTUR
    Publisert:

    EBU: Russland utestengt fra Eurovision

  3. KOMMENTAR
    Publisert:

    Storpolitikk har alltid vært en del av Eurovision. Heldigvis.

  4. KULTUR
    Publisert:

    Jon Ola Sand er sjef for den internasjonale finalen: – Min mest utfordrende Eurovision-finale noensinne

  5. KULTUR
    Publisert:

    3700 politifolk og vakter rundt Eurovision-arenaen

  6. VERDEN
    Publisert:

    Han støttet Russland i alt, men ble skuffet. Nå risikerer Aleksej alt hver dag.