Kommentar

Redaktørene må ikke stikke hodet i sanden

  • Torstein Hvattum
    Kommentator

Landets redaktører bør snarest komme sammen og diskutere hva content marketing gjør med bransjens troverdighet.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det har ingen hensikt å prøve å stoppe utviklingen. Den lar seg ikke stoppe. Og det er ikke sikkert at det er ønskelig heller. Virkeligheten, den økonomiske, rekordlange tørkesommeren i mediebransjen, krever kreative grep som sikrer inntekter, arbeidsplasser — og dermed muskler til mer kritisk journalistikk.

Poenget for de redaksjonelle toppsjefer må være at de tar kontroll og er tydelige på hva som er kjøpt, og hva som er uhildet journalistikk, uavhengig av hvilken plattform journalistikken publiseres på. Forventningen til redaktørene er at de tar en aktiv dirigentrolle og ikke stikker hodet i sanden.

Felles forståelse

Derfor utfordrer jeg Norsk Redaktørforening til å ha temaet høyt oppe på sakslisten når medlemmene samles til sitt årlige høstmøte i november. Det er ikke redaktørforeningens oppgave å vedta regler og forskrifter i sakens anledning. Men en grundig drøfting som bidrar til felles forståelse av fallgruvene i innføringen av innholdsmarkedsføring, er åpenbart nødvendig.

LES OGSÅ:

Les også

Varsler nye tiltak mot skjult reklame

Redaktørforeningen er også i gang med å utarbeide en strategiplan for de kommende to år. Den skal vedtas på landsmøtet i mai. Det vil forundre meg om ikke nye, nødvendige inntektsmuligheter innenfor redaktørplakatens etiske rammer, blir en viktig del av strategiplanen.

Grave sin grav

Dagbladets valg om å etablere en egen avdeling for publisering av nyhetslignende reklame på nett, må sees i sammenheng med det dramatiske inntektstapet avishuset har slitt med i lengre tid. Redaktør Markussen ble tvunget til å ta nye grep. Tiden får vise om han er i stand til å holde orden i publiseringen. Lar avisen leserne være i tvil om de fordyper seg i uavhengig journalistikk eller annonsørbetalte tekster, graver Dagbladet definitivt sin egen grav.

Så kan det være grunn til å minne om at heller ikke i denne sammenheng, så var alt så mye bedre før. Det er nok av eksempler på tvilsomme bindinger mellom annonseavdeling og redaksjon i landets aviser opp gjennom årene. Refleksen som ivaretar journalistisk uavhengighet, er jevnt over godt utviklet i dagens redaksjoner.

Nå er den utfordret.

Følg kommentatoren på Twitter: Twitter.com/Torsteinhvattum

  1. Les også

    Du vil aldri tro hvordan dette norske nettstedet stjeler, klipper og limer andres stoff. Presseeksperter er rystet

Les mer om

  1. Kultur

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    «Kjære Mark. Jeg skriver for å fortelle at jeg ikke vil etterkomme kravet om å fjerne dette bildet»

  2. KULTUR

    Fire kvinner fikk redaktørpriser på kvinnedagen

  3. KULTUR

    Redaktørforeningen vil avvikle Kringkastingsrådet

  4. LEDER

    Aftenposten mener: Pressefrihetens trange kår

  5. ØKONOMI

    Journalister som jobbet med Panama Papers ble truet, overvåket og saksøkt

  6. KOMMENTAR

    Hvem er redd for Kristin Skogen Lund?