Kommentar

Skolestart: 10 råd til den 15 år yngre meg

  • Helene Skjeggestad
    Helene Skjeggestad
    Korrespondent i Russland

- Jeg vet du er redd for å gå glipp av noe, redd for å ikke få nok likes på statusoppdateringer og bilder. Men du trenger noen timer hver dag der du ikke tenker på det. Så: gå en tur med en venninne, gå på fotballtrening eller spill mer TV-spill, skriver Helene Skjeggestad. Foto: DADO RUVIC

I disse dager strømmer ungdommen tilbake til skolebenker og universiteter. Hvis jeg kunne spole tiden 15 år tilbake, ville jeg ha gitt disse rådene til meg selv.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

1. Sov mer og vær lat

Du sover for lite. Seks timer søvn er ikke nok. Ingen grunn til å ta veldig på vei, for du er ikke den eneste. Faktisk viser en undersøkelse av over 10.000 ungdommer fra Hordaland at ungdom i alderen 16–19 år, sover i gjennomsnitt 6 timer og 25 minutter. Det skjer uansett aldri noe spennende timen mellom 23.00-24.00, bare legg deg. Og ikke la andre gi deg dårlig samvittighet selv om du sover lenge i helgene.

Du er altfor ung til å tenke at du skal stå opp tidlig for å «få noe ut av dagen».

MER OM EN SKUMMEL UTVIKLING:

Les også

Ungdom som sover dårlig selvskader seg oftere

2. Karakterer schmarakterer

Du tenker kanskje ikke på det akkurat nå. Skolen har tross alt akkurat startet. Men det går garantert ikke mange ukene før de første kravene om fremføring, prøver eller oppgaver kommer. Jeg vet du tror at det tallet som står på et ark i desember betyr mye. Og karakterer er ofte nøkkelen til å komme inn på den skolen eller det universitetet du ønsker. Men det jeg ser nå – 15 år senere – er at det som er mye mer verdt er den kunnskapen du får hver dag. Om andre verdenskrig i historiefaget, og sjangerlære i norsktimen, om regnskap i økonomi. Dette høres pretensiøst ut, men prøv å fri deg fra presset fra karakterene. Klarer du i tillegg å nyte kunnskapen, får du en ekstra stjerne i margen.

3. Fest (foreløpig) mindre

Jeg vet at alle de kule gjør det og at du føler du må drikke for å passe inn. I senere liv skal du også bli svært glad i å ta deg en fest sammen med gode venner. Men nå er du 15 år, og det går helt fint å gå på fest uten å drikke. Ingen merker at du er edru. Hvor mange gode opplevelser med alkohol har du egentlig? Mot hvor mange dårlige? Flere dårlige, ja. Det var det jeg tenkte. Gå ut med venner, kos deg, men kutt ned på alkoholen. Bare gjør det.

4. Spill mer TV-spill (særlig Mario Kart)

Ifølge amerikanske studier, sjekker du mobilen minst 150 ganger i døgnet. Jeg vet du er redd for å gå glipp av noe, redd for å ikke få nok likes på statusoppdateringer og bilder. Men du trenger noen timer hver dag der du ikke tenker på det. Så: gå en tur med en venninne, gå på fotballtrening eller spill mer TV-spill. Bare gjør noe der du ikke tenker på digitale tilbakemeldinger og hva du eventuelt går glipp av. For tro meg, du går ikke glipp av noe du kommer til å huske om 15 år uansett.

ANBEFALER DETTE INNLEGGET:

Les også

Si ;D-innlegg: La meg fortelle deg hvordan det kan føles å være sosial og ha sosial angst

5. Dine beste venner ligner ikke på deg (og er litt rare)

I løpet av livet kommer du til å ha mange forhold – både venner og kjærester. De fleste kommer og går, særlig de som er bygget på forbigående interesser og overfladiske samtaler. Ta vare på de vennene som utfordrer deg og tenker annerledes. Og de som er litt rare. Det er de forholdene som varer.

6. Det er bare du som vet hva du er god på

En norsklærer kommer til å si at du ikke kan skrive. Det samme får du høre fra «venn». Ikke tro på det, om noen år lever du av å skrive. Så det så.

7. Det er bedre å være frisk enn å være syk

Du vokser opp i en tid da alle skal være så spesielle. Skal utmerke seg. Noen blir syke i jakten på selvoppfyllelse, andre gjør sykdommen til det spesielle. Folkehelserapporten fra 2014 viser at mellom 15–20 prosent av barn mellom 3–18 år har nedsatt funksjon på grunn av psykiske plager som angst, depresjon og adferdsproblemer. Det er ikke kult å være syk, så svelg stoltheten og søk hjelp hvis du føler verden blir for mye. For av og til blir den skikkelig mye.

8. Du må ikke være så tøff

Hele likestillingskampen står ikke og faller på om du er redd for edderkopper eller ikke. Du trenger ikke være den første som stuper ute i vannet eller være den som aldri er syk.

9. Ingenting er perfekt – våg å gjøre feil

Tall fra Ungdata viser at én av tre norske ungdommer sliter med stress. Én av ti ungdommer tar smertestillende medisiner hver dag. Du også kjenner presset fra alle kanter: pen nok, smart nok, tynn nok, snill nok. Best. Helst i alt. Det er ingen som er best i alt, og det perfekte er kjedelig. Det høres rart ut nå, tross alt – all skryt du får dreier seg om at du har gjort noe riktig. Men det er like mye feilene og lytene som gjør at du er deg.

10. Følg engasjementet

De sier at du er ung og naiv. At du roper litt for høyt og har for store drømmer. Men det er der du finner engasjement du vil trives. Det er i temaer du engasjerer deg i at du gidder å gjøre en ekstra innsats – uten at det gjør deg syk. Det er ungdommens engasjement som får verden fremover. Uansett hva du gjør, ikke mist det.

Twitter: @Heleneskjegg

Følg meg også på Snapchat: Skjeggesnap

MANGE HAR SKREVET BEDRE OM DET Å VÆRE UNG. JEG ANBEFALER DISSE INNLEGGENE FRA Si;D:

  1. Les også

    Kvar skal ein lete etter seg sjølv?

  2. Les også

    Karoline Steen Nylander (19): Ja, jeg gråter en elv, Proteinfabrikken!

  3. Les også

    Jeg har diagnosen paranoid schizofreni. Jeg er ikke farlig.

Les mer om

  1. Kultur

Relevante artikler

  1. SID

    20 råd før skolestart – til elever og foreldre

  2. SID

    Selv om ungdommen din er fornuftig hjemme, tro om igjen!

  3. SID

    Jente (13): Hvis jeg får 4+ eller dårligere, blir jeg redd for å fortelle det til mamma

  4. DEBATT

    Takk til deg som er tenåringsforelder

  5. SID

    17 år og edru på fest. Hvorfor er det så sjokkerende?

  6. KRONIKK

    Oslo-ungdommens rusdelte by | Willy Pedersen og Anders Bakken