Kommentar

Remas bestevennstrategi er både god og nødvendig

  • Joacim Lund
    Joacim Lund
    kommentator

Ved å bli bestevenn med noen leverandører kan Rema1000-sjef Ole Robert Reitan få volumet opp på bestevennenes produkter - og prisene tilsvarende ned. Foto: Morten Uglum

Hva skal Reitan med fiender når han har bryggere og næringsministere i venneflokken?

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Følelsene koker både i nord og i vest etter at det ble kjent at Rema nå viser venner en kald skulder for å bli bestevenner med andre. Selv næringsministeren kaster seg inn i debatten, og det med et så flåsete utspill at en skulle tro det var hun som var bestevenn med børstprodusentene.

Les også

Lerum syltetøy, Knorrs sauser, Tine-drikke og Ajax forsvinner fra Rema

Uansvarlig og feilaktig

I en Facebook-post hevdet Mæland feilaktig at Rema har avsluttet samarbeidet med Mack og Lerum, før hun ba oss alle bruke forbrukermakten. Det er uansvarlig på flere plan.

Foto: FACEBOOK

Etter alle utvalg og rapporter om dagligvarebransjen de siste tiårene har Mæland forhåpentligvis fått med seg at maktkonsentrasjonen i dagligvarebransjen er enorm. Norgesgruppen har størst – og økende – makt. En uheldig konsekvens av det er at Norgesgruppen får langt bedre betingelser fra leverandørene enn Rema får. Gjør ikke Rema noe med det, dør de. Da blir maktkonsentrasjonen enda større – et duopol.

Les også

Monica Mæland får kritikk av matleverandørene etter Rema-striden

Fraskriver seg ansvaret

En skulle jo kanskje tro at Mæland følte et visst ansvar for å unngå en slik situasjon. I stedet skyver hun ansvaret over på forbrukerne. Du og jeg får ansvaret for å rydde opp – ved å gjøre tre til to. Forstå det den som kan.

Det er enkelt å forstå at folk ikke vil ha redusert utvalg, og at Rema blir syndebukk når kjente varer forsvinner ut av hyllene. Men antallet varelinjer i norske butikker er en illusjon. Vi kan velge mellom åtte potter rømme og fire merker smør som er mer eller mindre helt like. Det vi kunder trenger, er ekte valgfrihet. Reelt forskjellige produkter. Det er det Rema sier at de vil gi kundene sine ved å slippe til lokale produsenter, noe norske kunder har etterlyst i mange år.

Les også

Slik forklarer Rema hvorfor de vil gi deg færre merker å velge mellom

Pængboka snakke

Støyen vil legge seg. Bestevennstrategien vil kunne gi Rema volum og lave priser på bestevennenes produkter. For kundene er lav pris viktigst av alt når det kommer til stykket.

Hvorvidt Remas bestevennstrategi vil gi oss større mangfold, gjenstår å se. Men at næringsministerens fiendestrategi ikke vil gi større mangfold, det er sikkert som amen i kjerka.

Les også

Rema dumper «Best pris» og andre billigmerker

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Norgesgruppen