Kommentar

Sitter kvinnelige musikere fast i knitrepopen?

  • Eivind August Westad Stuen

Susanne Sundfør er et godt eksempel på at kvinnelige soloartister ikke nødendigvis blir holdt fast av forventninger, mener vår anmelder Eivind A. Westad Stuen. Solum, Stian Lysberg/NTB scanpix

Dum Dum Girls har plassert seg langt unna knitrepopen i det musikalske landskapet. Sub Pop

Jenter har ingen problem med å være utagerende utenfor scenen, mener vår anmelder. Johannessen, Sara/NTB scanpix

Denne uken arrangeres Bylarm, en viktig portal for unge musikere som vil treffe et bredere publikum.

Programmet har gode kvinnelige talenter i flere sjangre, noe som er et godt tegn.

Frihet til å velge et personlig kunstnerisk uttrykk er, eller burde være, en selvfølge for musikere uansett kjønn. Screaming Females leverte et av de bedre rockealbumene fra 2012, mens Crystal Castles med vokalist Alice Glass i spissen fremdeles viser evne til å utfordre streitheten som ofte råder i synthpop.

Det er for få kvinner som bråker på scenen, mener vår anmelder Eivind A. Westad Stuen. Dons Signe/Aftenposten

Men det er lett å spørre om de forsvinner i mengden singer/songwritere med pen og grei knitrepop.Har kvinners posisjon i musikken blitt låst av forventninger?

Svevende stemmer

Det er lite som er så vakkert som et rolig akkompagnement på piano eller gitar med en ren kvinnestemme svevende over.

Dette i seg selv burde være nok til å forstå hvorfor dette er et musikalsk uttrykk det er lett å føye seg til.

Det har det blitt produsert mye bra musikk på disse premissene. Artister som Susanne Sundfør, Robyn og Emily Haines er gode eksempler på at kvinnelige soloartister ikke nødvendigvis blir holdt fast av forventninger.

Men det er påtagelig få band bestående av jenter, mer enn hun søte trommisen eller bassisten, som det til stadighet skal understrekes at er like tøff som gutta.

Hardere uttrykk

Dette handler ikke om hva som er lov og ikke lov, eller kult og ukult, men om å gi musikere de muligheter de fortjener uavhengig av kjønn og salgbarhet.

Hvis færre kvinner faktisk tar glede i hardere sjangre, er det ikke problematisk at de lager annen musikk. Men i så fall får band som Dum Dum Girls stå i en særklasse, noe jeg er redd kan redusere dem til en gimmick.

Når jeg ser utagerende rockfans i gatene, er det verdt å merke at det er like mange jenter som gutter.

Bør starte band

Jeg har hørt at kvinnelige musikkstudenter oppfordres til å søke veien som soloartist, og at de bredere mulighetene legges til side.

Dette kan være enkelttilfeller, men når publikum på konserter i større grad enn før lyser mangfold over stereotypier, har jeg vanskelig for å tro at ingen av syngedamene kunne utnyttet evnene sine bedre i andre settinger.

Videospill var lenge en guttegreie, men med en gang en ny generasjon jenter omfavnet spillkulturen og fikk utvide den kulturelle plattformen, ble det vanskelig å se hvorfor de ikke var inkludert i utgangspunktet.

En ny generasjon kvinnelige musikere med en bredere palett av musikalske uttrykk er akkurat det sparket popmusikken trenger, enten det er rock eller elektronika.

Les mer om

  1. Kultur

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Vår musikkanmelder svarer Ole Martin Ihle: Nei, musikk var ikke mye bedre før

  2. KULTUR

    Album fra Blomst: «Dette låter steintøft»

  3. SID

    Er det greit at nesten bare jenter blir psykologer?

  4. KULTUR

    På tide at denne artisten blir allemannseie

  5. KULTUR

    Konsert: «Et minne for livet»

  6. OSLOBY

    «På sitt beste er Jaga Jazzist et formidabelt liveband»