Kommentar

Frivillig twang

  • Joacim Lund
    kommentator

Joacim Lund, kommentator Borgen Ørn E/Aftenposten

Alle elsker festivalenes frivilligordninger. Men kan det egentlig kalles frivillig arbeid?

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Hadde jeg vært halvparten så gammel, ville jeg meldt meg som frivillig på Øyafestivalen. I stedet prøver jeg å overbevise barna mine om at de må gjøre det. Ordningen er nemlig helt vidunderlig.

I løpet av noen dager møter du hundrevis av likesinnede, jobber litt, spiser godt, går på konserter, drikker øl, synger og danser på egne fester for de frivillige, med servering, band, DJ-er og det hele.

Joacim Lund, kommentator Borgen Ørn E/Aftenposten

Dessuten viser en studie som ble publisert i Journal of Occupational and Organisational Psychology i 2010 at de av oss som holder på med frivillig arbeid, har mye igjen for det på et personlig plan, i form av mestringsfølelse, utvidede sosiale nettverk og avkobling fra våre daglige, rutinemessige sysler.Ifølge forsker Karl Henrik Sivesind gir frivillig arbeid også høyere selvaktelse. Jobber du frivillig, gjør du noe for andre. Det er vel kanskje der festivalfrivilligheten butter litt.

Uselvisk?

Gjør du noe for andre som frivillig på de største norske festivalene? Organiserer festivalene frivillig arbeid i ordets rette forstand?

Svært grovt sett kan festivalene sorteres i to kategorier. De som tjener penger, og de som ikke gjør det.

Mange har dårlig økonomi og er avhengig av frivillige. Da kan man kanskje jobbe noen dager og føle at man gjør noe for arbeidsplassene og kulturtilbudet i hjembygda, for eksempel.

Enkelte festivaler, som Sommerfesten på Giske, er helt og holdent tuftet på dugnadsånd. Konseptet er at alle bidrar med noe. Pengene går til artister, ikke til fete lønninger.

Men det finnes også festivaler med svært god økonomi som ikke tar ut overskudd. Engelske Glastonbury er et godt eksempel. Der organiserer hjelpeorganisasjonen Oxfam hver sommer rundt 2000 frivillige og får rundt 2 millioner kroner som takk for hjelpen.

Ytterligere 16,5 millioner deles ut til andre formål. Roskildefestivalens overskudd går til substansielle tilskudd til kulturlivet og humanetiske prosjekter.

Jobber du som frivillig på Glastonbury, jobber du mot fattigdom og urettferdighet. Jobber du frivillig på Øyafestivalen eller Hovefestivalen, jobber du gratis for kommersielle aktører.

Ingen dugnad

Litt forenklet ser det derfor slik ut: Jobber du som frivillig på Glastonbury, jobber du mot fattigdom og urettferdighet.

Jobber du frivillig på Øyafestivalen eller Hovefestivalen, jobber du gratis for kommersielle aktører.

Og så kan man spørre seg om det gjør noe.

Når både de frivillige og festivalledelsen er fornøyd med ordningen, er den da kritikkverdig?

Ja, mener noen, og peker på at den foregår på bekostning av breddeidrett, hjelpeorganisasjoner eller andre som tradisjonelt har fått store inntekter gjennom frivillig arbeid.

Andre mener at arbeid for en kommersiell bedrift må beskattes på vanlig måte. Begge synspunkter er relevante. Dugnad er det ikke, i alle fall. Ikke på noen annen måte enn at de frivillige gjennomfører en dugnad for seg selv. Og det er selvsagt moro.

Jeg håper at de store norske festivalene en gang i fremtiden begynner å dele ut penger, enten til gode formål eller til arbeiderne sine.

I mellomtiden vil jeg fortsette å oppfordre barna mine til å melde seg som frivillige — og gråte over at jeg ikke er halvparten så gammel.

  1. Les også

    Kritiske til Øyas bruk av frivillige

Les mer om

  1. Kultur

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Dette tjener eierne på Øyafestivalens suksess

  2. KULTUR

    Dårlig nytt for festivaler: Må betale skatt og avgift for frivillighet

  3. KULTUR

    Øyafestivalen frykter økonomisk kutt skyldes «alvorlig feil»

  4. OSLOBY

    Denne bydelen dekker treningsavgiften til barn med dårlig råd

  5. KOMMENTAR

    Klokkene ringer for drosjenæringen | Joacim Lund

  6. ØKONOMI

    I dette naustet arrangerte fetterne den første festivalen. Nå er de en del av en voksende norsk milliardindustri.