Kommentar

År null i Palmyra

  • Per Anders Madsen
    Per Anders Madsen
    Redaktør

img549_doc6lzazgyzwcg1ckodko12_doc6lzb5z0h58h1h877vo12-UIg8yQ6OA6.jpg Foto: Inge Grødum

Vandalisme. IS-fanatikerne knuser kultuskatter av prinsipp. Så sant de ikke kan selges.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Bildene som er spredt på sosiale medier viser IS-krigere som sleper store mengder sprengstoff inn i tempelet og plasserer det langs veggene. Så kommer eksplosjonen og en kraftig, soppformet røyksky. Det siste bildet er av en steinhaug.

Fem bilder som viser ødeleggelsen av det nesten 2000 år gamle Baal Shamin-tempelet i Palmyra. Et av de mest kjente symbolene på Syrias kulturelle mangfold er borte. UNESCO kaller det en krigsforbrytelse.

Tomme ord

Palmyra, den eldgamle oasebyen langs Silkeveien med noen av verdens best bevarte ruiner fra romertiden, ble erobret i mai. Det var grunn til å frykte det verste. Med stigende forferdelse hadde verden allerede sett IS gyve løs på uerstattelige, antikke kulturskatter.

IS erklærte at de ville knuse statuer de oppfattet som hedenske, men at selve ruinbyen skulle spares. Dette var tomme ord, viser det seg nå.

Hva ligger bak denne kulturvandalismen?

Kampen mot historien

Scenen fra det arkeologiske museet i Mosul i vinter var uforglemmelig.

En maskert mann med slegge og drill sto klar til å hamre løs på 3000 år gamle statuer. Stemmen på videobåndet minnet om at Muhammed rev ned falske gudebilder med bare hendene i kampen mot avgudsdyrkelse, og at han ba sine tilhengere gjøre det samme.

Krigen mot historien er en del av kampen for kalifatet. Ikke-islamske tradisjoner er kulturelt og historisk slagg som må elimineres for å berede sinnene for det som skal komme. Kollektiv hukommelse som kan hindre renselsen, må bekjempes.

IS deler en slik tenkemåte med andre, ensrettende bevegelser med høyst ulik ideologi. Russiske nihilister på 1800-tallet mente at alle eksisterende sosioøkonomiske strukturer måtte ødelegges for at noe nytt og bedre kunne oppstå. Røde Khmer definerte maktovertagelsen i Kambodsja i 1975 som år null, en av de mest beryktede krigserklæringer mot historien noensinne.

Frykt som våpen

Når IS smadrer kirker, gravsteder, kunstskatter og ruiner er det også en form for propaganda, en velkjent del av terrorens logikk.

Organisasjonen meddeler seg gjennom oppsiktsvekkende handlinger. Vi forakter det dere verdsetter, og dere har ikke mulighet til å stanse oss. Dere har all grunn til å frykte oss.

En demonstrasjon av vilje, uforsonlighet og handlekraft – rettet både mot lokalbefolkningen og et globalt publikum.

Det handler om penger

Men IS' omgang med kulturminnene handler også om noe annet og enda mer grunnleggende: penger.

Organisasjonen likviderte for en drøy uke siden den 82 år gamle historikeren og arkeologen Khaled al-Asaad i Palmyra. Han skal ha vært lojal mot det syriske regimet, hatt kontakt med offiserer, og han skal ha idealisert Palmyras falske gudebilder.

Det siste er i for seg riktig. Asaad beundret sin hjemby og viet hele sitt liv til arbeid med ruinbyens kulturskatter.

Men den egentlige grunnen til at han ble drept kan ha vært en helt annen. Chris Doyle, lederen for Rådet for arabisk-britisk forståelse, sier til The Guardian at IS forhørte Asaad i en måned. Mange av Palmyras skatter ble fraktet ut av byen før byen falt, og IS ville presse Asaad til å si hvor de var. Da han nektet å samarbeide, ble han halshugget.

Hele sannheten om drapet er ikke kjent. Det vi vet, er at IS' religiøst begrunnede avsky mot Irak og Syrias kulturminner ikke hindrer organisasjonen i å drive en intens jakt på slike gjenstander for å selge dem.

En stor aktør

Prinsipper og pragmatisme lever side om side. Religiøst begrunnet kulturknusing i første runde kan til og med bedre inntjeningen i den neste. Når verden får se hvordan kulturskatter knuses, øker prisen på det som blir spart.

IS er en stadig større aktør på det illegale markedet for antikke kunstgjenstander, mener Louise Shelley, forfatter av boken Dirty Entanglements: Corruption, Crime and Terrorism. «De tenker som forretningsfolk», sier hun til bloomberg.com

IS har nære forbindelser til kriminelle nettverk i Tyrkia og Libanon. Når gjenstandene har kommet over grensen, selges de til mellommenn som handler på vegne av oppkjøpere som er rike nok til å vente i årevis før det selges videre. Nedsyltingen gjør det mye vanskeligere å bekjempe denne kriminaliteten.

Store beløp er involvert. På en UNESCO-konferanse allerede i fjor høst ble det opplyst at gjenstander til en samlet verdi på flere hundre millioner dollar er fraktet ut av Syria.

En dobbel strategi

I et forsøk på å tørke ut det som er blitt en av IS' viktigste finansieringskilder har FNs sikkerhetsråd vedtatt en resolusjon som forbyr all form for handel med stjålne antikviteter fra Irak og Syria. Et slag i luften så langt.

Ingenting kan i dag hindre at IS viderefører sin lukrative, doble strategi i områdene de kontrollerer: Det som uansett er for stort og tungt til å flytte på, kan knuses. Det andre kan selges.

Les også:

  1. Les også

    IS sprengte oldtidstempel i Palmyra

  2. Les også

    IS jevner syrisk kloster med jorden

  3. Les også

    Kjent arkeolog halshugd av IS i Palmyra

Les mer om

  1. Kultur
  2. Terror
  3. Syria
  4. Den islamske staten (IS)

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Alle sier hovedmålet er å knuse IS. Men jakten på land, olje og gass er i full gang.

  2. VERDEN

    Slik slåss stormaktene om makten i Syria og Irak

  3. A-MAGASINET

    – Jeg banker på til jeg blir en del av hverdagen til dem jeg vil snakke med

  4. VERDEN

    Da IS dannet sin stat, trodde de at livet skulle bli bedre. Men ingen folkegruppe har lidd mer.

  5. VERDEN

    Den arabiske våren tenkte et håp i Midtøsten. Slik gikk det.

  6. A-MAGASINET

    De små keramikkflisene fra Portugal har så høy verdi at både kunstmilliardærer, kjeltringer og kjendiser jakter på dem