The tween machine

  • Cecilie Asker
    Cecilie Asker
Mens Suri Cruise (7), muligens skal bruke høsten til å lansere sin egen kleskolleksjon, blar jeg gjennom Ellos-katalogen med hvilepuls, mens jeg fortsatt kan, skriver Cecilie Asker.

Aldri har barn mellom 8 og 12 år hatt mer penger og innflytelse. Aldri har de vært mer sårbare.

Dette er en kommentar. Kommentarene skrives av Aftenpostens kommentatorer eller fast tilknyttede spaltister. Kommentarene gir uttrykk for skribentens analyser og meninger. Hvis du ønsker å svare på kommentaren, kan du lese hvordan her.

Tenk deg at din åtte år gamle datter kommer hjem fra skolen og insisterer på at du skal kjøpe en BH til henne.

Les også:

Les også

Barnemoten i år: Lårkorte shorts og magetopper

Ikke fordi hun trenger det — for i likhet med alle andre åtteåringer er hun flat som en pannekake - men fordi hun ikke vil skille seg ut. Dette var realiteten for den svenske kommentatoren Frida Boisen. I en kommentar i Göteborgs-Posten forrige uke skriver hun at største problemet ikke var selve forespørselen, men det datterens sa faktisk stemte.

Undersøkelser skulle nemlig vise at mer enn halvparten av alle jentene i klassen hennes brukte BH, og de var heller ikke fremmed for å klaske på et godt lag med både pudder, mascara og lipgloss på en vanlig skoledag.

Tanga for to

Selv har jeg en datter på 14 måneder som oftere blir tatt for å være gutt enn jente. Ikke fordi jeg kler henne bevisst maskulint, det går stort sett i jeans og fargerike T-skjorter, men fordi hun ikke konstant er marinert i rosa og blonder.

I dag starter gjerne kjønnsrollefordommene i det øyeblikket man blir født. Og selv om jeg foreløpig har full kontroll, er jeg smertelig klar over at både prinsessefaser, rosafaser, babefaser og bimbofaser er nærere forestående enn jeg skulle ønske.

Cecilie Asker, kommentator

Det er et paradoks at de fleste foreldre her til lands er enige i at lårkorte shorts, tangatruser, magetopper og BH-er ikke har noe på en barnekropp å gjøre, likevel virker det som det som vi stadig oftere går tapende ut av den kampen.

I kapitalens klør

Som hvorfor er det blitt slik? Den gode nyheten er at barn og foreldre trolig ikke er noe dårligere rustet i dag enn de var tidligere. Den dårlige nyheten er at det er langt sterkere krefter i sving.

I boken Tweens forklarer de danske forfatterne Pernille W. Lauritzen og Pia Beck Rydahl at dagens unge får et bevisst forhold til kjønnsrollemønstre mye tidligere enn før. Resultatet er at tweens, som er et samlebegrep på barn mellom 8–12 år, blir kjønnsmodne mentalt uten at kroppen rekker å henge med.

Med uttrykksbehovene til en ungdom og påvirkeligheten til et barnesinn, er de dermed et lett bytte for konsumindustrien.

Resultatet er at tweens, som er et samlebegrep på barn mellom 8–12 år, blir kjønnsmodne mentalt uten at kroppen rekker å henge med.

Smells like tween spirit

Med mer ressurser tilgjengelig og større innflytelse enn noen tidligere generasjon, er dagens tweens en attraktiv målgruppe for markedskreftene. Amerikanske undersøkelser viser at tweens er den aldersgruppen som er mest i vekst i forhold til kjøpekraft.

Ikke rart forbrukerindustrien, og da særlig klesindustrien, jobber på spreng for å konstruere nye behov for barna. Men de klarer ikke det uten forbilder. De siste årene har kjendisbarn som Suri Cruise, Harper Beckham og Willow Smith, med sine rådyre og veslevoksne antrekk, gjort mye av jobben.

Ingen vei tilbake

Å tro at man kan stoppe denne utviklingen, er like naivt som å tro at hustelefonen og skrivemaskinen kommer tilbake. Men som foreldre må man likevel håpe på at det er mulig å påvirke utviklingen. Målet må være at barna blir bevisst sin egen forbrukermakt, istedenfor å dilte blindt etter lederen i flokken.

Så mens Suri Cruise (7), datteren til Katie Holmes og Tom Cruise, muligens skal bruke høsten til å lansere sin egen kleskolleksjon, blar jeg gjennom Ellos-katalogen med hvilepuls, mens jeg fortsatt kan.

cecilie.asker@aftenposten.no