Kommentar

Borgerlig kaos 2.0 | Trine Eilertsen

  • Trine Eilertsen
    Sjefredaktør

Trine Skei Grande og Venstre satser alt på et klimapolitisk skippertak i budsjettforhandlingene med Regjeringen. Bjørge, Stein / e-mail

I det rare politiske året 2016 kan vi oppleve at regjeringssamarbeidet havarerer på verst tenkelig tidspunkt for alle involverte.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Gjennom helgen er det blir stadig mindre sannsynlig med budsjettenighet mellom de fire samarbeidspartiene. Det som startet med et nesten-sammenbrudd i fjor høst, nærmer seg nå et slags punktum. Dermed ser det mørkt ut for Erna Solbergs drøm om åtte år med Høyre-ledet regjering. Det ser mørkt ut for alle dem som trodde at borgerlig kaos ble forlatt for godt før valget i 2013. Og det ser svært lyst ut for statsministerdrømmene til Jonas Gahr Støre.

For akkurat nå, etter at den selvpålagte fristen for å lande en budsjettenighet er passert, vet vi ikke om det blir en budsjettavtale mellom de fire partiene. Vi vet heller ikke om Regjeringen overlever til jul, og vi vet ikke hvem som skal holde Kongen med selskap hver fredag frem mot valget i 2017. Både i Frp og Venstre snakker sentrale folk om at det ikke går lenger nå, at dette var så langt de kom.

Les også

Jobber med biodiesel-løsning for å unngå budsjettkrise

Tonen ble satt tidlig

I Venstre har usikkerheten vært der siden Erna Solberg og Siv Jensen la frem sin bilpakke uken før statsbudsjettet ble lagt frem. Den ble avlevert, og opplevd, som et ultimatum. En sirlig sammensatt pakke med økte drivstoffavgifter, utlignet med lavere bompengeutgifter, lavere årsavgift og økt pendlerfradrag, har siden stått i veien for budsjettforhandlingene mellom samarbeidspartiene.

Avgiftsøkninger med Frp i regjering

Venstre trodde egentlig ikke på Solberg og Jensen, og leste ultimatumet som et knallhardt forhandlingsutspill. Partiet svarte med en tilsvarende hard reaksjon. Dermed havnet Regjeringen og Venstre i hvert sitt hjørne, og de hjørnene er det langt mellom.

Regjeringspartiene mener genuint at de ikke har mer å gå på, og at Venstre burde feire at årevis med fredning av drivstoffavgiftene nå ble opphevet, med Frp i regjering. Venstre opplever på sin side at regjeringspartiene nærmest har ført dem bak lyset. Under budsjettforhandlingene i fjor, som etter sigende skal ha vært vel så tøffe som i år, kom enigheten først da Regjeringen gikk med på en merknad som slår fast at neste års budsjett skal føre til «betydelige utslippskutt».

Skippertak for klima

Regjeringspartiene har, i god norsk tradisjon må vi kunne si, tenkt et stykke frem når utslippskuttene skal regnes inn. Ulike fond, forskning, håp om ny teknologi og satsing på kollektivtrafikk skal gjøre susen en gang der fremme. Venstre vil ha større utslippskutt raskere, og den ambisjonen besvares ikke med nye klimafond og mer forskning denne gangen. Regjeringen har gitt opp klimaforliket for 2020. Venstre håper ennå. Hverken den forrige regjeringen eller dagens regjering har gjort nok for å følge opp klimaforliket og utslippsmålene for 2020. Nå prøver Venstre seg på et klimapolitisk skippertak i et forsøk på å sikre at utslippsmålene nås. Det går ikke i hop.

Ekte politiske forskjeller

Ryker samarbeidsavtalen nå, kan de involverte i det minste trøste seg med at det skyldes genuine politiske forskjeller. Klimapolitikk og innvandring var de tøffeste temaene da de fire partiene skulle finne sammen for tre år siden, og de har fortsatt å være de tøffeste temaene. Nå kan det ryke på ett av dem. Tross Frps reise inn i klimapolitikken - og den blir virkelig kommentert for sjelden - har avstanden i synet på hva Norge trenger og klimaet trenger bare blitt større.

KrFs dilemma

Et statsbudsjett får vi, på en eller annen måte. KrF har stått skulder ved skulder med Venstre, men Knut Arild Hareide har også signalisert at han ikke er bare komfortabel denne gangen. Venstre er blitt en rendyrket miljøparti i høst. Der er ikke KrF.

Hareide har hele veien uttrykt at KrF for så vidt kan leve med Regjeringens budsjett, gitt noen økninger til KrFs hjertesaker. Det skal Hareide ha fått, og både økt kontantstøtte, midler til arbeid mot vold mot barn og mer til tidlig innsats i skolen skal ligge på bordet nå. Han signerer likevel neppe en budsjettavtale med Regjeringen uten Venstre, men KrF kan komme til å stemme for budsjettet i Stortinget. Hareides bakland omfavner ikke uten videre at han lar være å innkassere finfine KrF-seire for å stå last og brast med Venstre på en klimapakke KrF egentlig ikke er så begeistret for. KrF er bekymret for landbruket og distriktene. Partiet er smertelig klar over at Senterpartiet drar fra på målingene, og trenger ikke å servere Sp distriktsargumenter på sølvfat.

Høyre alene?

Skulle det skjære seg helt, og Regjeringen må kaste kortene, er det ikke godt å si hvordan det ser ut rundt Kongens bord på nyåret. Kanskje sitter Erna Solberg der med bare høyrevenner, vel vitende om at drømmen om et langsiktig samarbeid mellom fire partier brast. Og vel vitende om at Jonas Gahr Støre plutselig fikk en gave av en valgkamp i hendene. Faller det sammen nå, lukter det litt rykk tilbake til start for det borgerlige samarbeidet.

Les mer om

  1. Klima
  2. Erna Solberg
  3. Kristelig Folkeparti (KrF)
  4. Venstre (V)
  5. Statsbudsjettet
  6. Fremskrittspartiet (Frp)
  7. Politikk

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Består Erna Solbergs lederskapstesten? | Trine Eilertsen

  2. POLITIKK

    Setningen som reddet budsjettet i fjor, ble Solbergs snubletråd i år

  3. POLITIKK

    Budsjettkaoset på to minutter

  4. POLITIKK

    Nytt forsøk på å redde budsjettforhandlingene kl 20

  5. KOMMENTAR

    Ingen vil velte Regjeringen nå | Trine Eilertsen

  6. POLITIKK

    Dette skjedde før Venstre brøt budsjettforhandlingene med Høyre og Frp