Kommentar

Flyplassen som ikke var flyvedyktig

  • Pål V. Hagesæther
Ryanair er i dag den dominerende aktøren på Rygge. Selskapet har hatt opptil tre fly stasjonert der og opptil 200 ansatte på Rygge.

Rygge har aldri blitt det man så for seg. Flyplassen har vært holdt i live av taxfreesalg og underbetalte Ryanair-ansatte.

I 2007 fikk Østlandet sin tredje flyplass. Storebror Gardermoen og regionalflyplassen Torp fikk selskap av en tidligere militærflyplass, som nå skulle ta østfoldinger kjapt ut i verden. Bak planene sto firkløveret Olav Thon, Orkla, Østfold Energi og Østfold fylkeskommune. «Vi ønsker oss særlig ruter til de største norske byene, pluss Stockholm og København, for å gi et godt tilbud til forretningsfolk», sa administrerende direktør Jan Robert Danielsen til Aftenposten. Han understreket at både billigselskaper og de tradisjonelle var velkomne.

Ni år senere er flyplassen langt unna å være et nav for det lokale næringslivet.

Les hele saken med abonnement