Kommentar

Mer av det samme

  • Sarah Sørheim
    Kulturredaktør

Hvis David Lynch hadde kommet med manus til en TV-serie som Twin Peaks i dag, finnes det et produksjonsmiljø som ville sagt ja? Fox-Paramount Home Entertainment

I algoritmenes tidsalder blir TV-tilbudet stadig likere. Det er dårlig nytt for den neste David Lynch.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

- En usynlig hånd styrer oss umerkelig over i et landskap der det å uforvarende ramle over en kulturopplevelse vi ikke visste vi ville ha, snart kun er et vagt minne, skriver kulturredaktør Sarah Sørheim. Mette Randem

Denne uken lanserte TV2 og NRK sitt høstprogram. De to største TV-kanalene i landet satser begge på å fange seerne med musikkonkurranser i beste sendetid. Det er helt sikkert ikke en tilfeldighet. Og bare en forsmak på hvordan hverdagen foran TV-skjermen kommer til å bli: Mer av det samme.Da strømmetjenesten Netflix lanserte serien «House of cards» visste de allerede at den kom til å bli en suksess. Det hadde de allerede regnet seg fram til.

Netflix registrerer og loggfører alt du ser på. Og alt Facebookvennene dine ser på. Og hvor lenge du ser og når du trykker pause. Dataene de sitter på brukes til å tilby brukerne stadig mer skreddersydd innhold. Netflix vet hva du og jeg har lyst til å se på TV før vi vet det selv, og det har gitt dem et stort forsprang i konkurransen med de tradisjonelle TV-kanalene, som taper seere jevnt og trutt.

127.000 færre av oss brukte tiden på NRK i beste sendetid fredag og lørdag i fjor enn for fem år siden, ifølge Dagens Næringsliv. TV2 har mistet 60.000.

Skreddersydd sofakos

Svaret fra landets to største TV-kanaler denne høsten er at TV2 går i gang med en ny runde av traveren Idol, i direkte konkurranse med NRKs nye konsept The hit. Og selvsagt fortsetter Nytt på Nytt og Skavlan.

Jo mer data produsenter og mediehus sitter på om våre brukervaner, jo lettere er det å tilby stoff de allerede vet vi vil like. Når jeg ramler ned i sofaen for en time enkel underholdning før leggetid er det ganske deilig at Netflix allerede har funnet ut at jeg bør se «Breaking Bad» i kveld.

Og når jeg logger meg på Amazon for å kjøpe en bok, har nettbokhandelen allerede funnet frem til hvilke utgivelser jeg sannsynligvis kommer til å like. Veldig ofte treffer de så riktig at jeg aldri kommer lenger enn hit, og ender opp med det de foreslår. Som altså ligner på det jeg allerede har sett eller lest.

Kveler nyskapning

Algoritmenes usynlige hånd styrer oss umerkelig over i et landskap der det å uforvarende ramle over en kulturopplevelse vi ikke visste vi ville ha, snart kun er et vagt minne. Så lenge vi er klar over at det er nettopp det som skjer er disse verktøyene en fantastisk hjelp. Men det gjør det vanskeligere for produsenter og redaktører å satse på et prosjekt som ikke ligner noe vi har sett før.

Hvis David Lynch hadde kommet med manus til en TV-serie som Twin Peaks i dag, finnes det et produksjonsmiljø som ville sagt ja? Ingen algoritme i verden kunne forutsett at den jakten på Lara Palmers morder skulle bli stående som en av seriehistoriens viktigste. Det er nettopp det som gjør den så bra.

  1. Les også

    Norsk Oscar-kandidat vises på HBO

  2. Les også

    For bokbransjen er strømming en malstrøm

  3. Les også

    Joel Kinnaman: - Utrolig godt å få en avslutning

Les mer om

  1. Kultur

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Netflix kan bli strømmekrigens taper

  2. KULTUR

    Knallhard utenlandsk konkurranse tvinger TV 2 Sumo og Viaplay til å tenke nytt

  3. KULTUR

    Slik vet Netflix hva du vil ha

  4. KULTUR

    Nå letter David Lynch på sløret - «Twin Peaks» tilbake i mai

  5. KULTUR

    – Skandinavisk TV-bransje er tjent med å stå sammen

  6. KULTUR

    Netflix satser på det yngste - NRK klare for kamp