Her forpliktet Coop-sjefen seg til å jobbe for å redusere nordmenns sukkerinntak. I helgen startet han priskrig på smågodt – for tredje gang på ett år. | Joacim Lund

  • Joacim Lund
Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) signerte i desember en intensjonsavtale med NHO Mat og drikke, NHO Handel, Virke Dagligvare, Coop Norge SA, Sjømat Norge og Norges Frukt- og Grønnsaksgrossisters Forbund. Partene forpliktet seg til å jobbe for blant annet redusert sukkerkonsum i befolkningen. Coop-sjef Geir Inge Stokke er nummer to fra venstre i bildet.

Dagligvarebransjens innsats for bedre folkehelse er først og fremst en PR-jippo.

En søt historie fra uken som gikk:

Coop-kjeden satte ned prisen på smågodt til 3 kroner hektoet. Det fikk fart på søtmonsene. De spratt opp av sofaene, løp til Coop-butikkene og rev 100.000 kilo slikkerier ut av hyllene før helseministeren rakk å si diabetes. Til tross for at det var satt en begrensning på 3 kilo smågodt per kunde (!) gikk mange av butikkene tomme. «Vi har overgått alt av salgstall på smågodt med fire-fem-gangeren», sa kjededirektør i Coop Mega, Daniel Kyrre Pedersen, til E24. Samtidig kunne han berolige dem som møtte tomme smågodthyller.

Les hele saken med abonnement