Kommentar

5 forestillinger å få med seg i Operaen til neste år

  • Klassisk Musikkanmelder
  • Maren Ørstavik

Komponisten Rossini er kjent for sine vakre "bel canto"-operaer, og hans versjon av Askepott, La Cenerentola, anses som et av hans beste verk. Regissør Stefan Herheim gjør den til sin egen i en ny oppsetning som kommer på Hovedscenen i 2017. Det bør vi glede oss til, mener vår anmelder. Foto: Ingun R. White

Operaens sesongprogram for 2016/2017 er en hitparade av populære stykker. Dette er de fem mest interessante.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

2015 var et turbulent år i Operaen. Meldingen om at operasjef Per Boye Hansen ikke fikk forlenget sitt åremål eksploderte i en stor, offentlig oppvask. Musikksjef John Helmer Fiore sluttet, og i desember ble det klart at Boye Hansen erstattes av danske Annilese Miskimmon (høsten 2017), og Fiore av Karl-Heinz Steffens (høsten 2016). På ballettsiden var det roligere sjø – Ingrid Lorenzen fikk vist frem det norske ballettkompaniet i utlandet, og spesielt i Paris, og har jobbet hardt for å profilere kompaniet som en seriøs, internasjonal aktør. Samtidig galopperer pensjonsutgiftene av gårde, og dersom operaen ikke får økt tilskudd i 2017, hevder ledelsen at det vil gå utover tilbudet.

Kanskje har all dramatikken stjålet noe av oppmerksomheten i Bjørvika. For selv om det var et solid sesongprogram som ble presentert mandag denne uken, var det et uten de aller største høydepunktene.

Operarepertoaret er en hitparade av populært stoff: tilhengerne av klassikerne kan glede seg over gjenhør med både Madama Butterfly og La Bohême , Carmen, Tosca og Cosí fan Tutte . Det er ingen brede nysatsinger som Peer Gynt eller balletten Ghosts (selv om sistnevnte settes opp på nytt) – og den ferskeste operaen på Hovedscenen er Benjamin Brittens War Requiem fra 1962. Det er heller ikke en eneste Wagner.

Men selv om programmet er mindre spektakulært enn vi har sett før, er mange av forestillingene i hendene på interessante regissører, koreografer og utøvere. Her er fem forestillinger du bør få med deg i Operaen til neste år:

War Requiem

Benjamin Brittens blanding av rekviemsteksten og dikt av Wilfred Owen er mørk og ubønnhørlig medrivende i sin originale konsertversjon. I «skandale-regissør» Calixto Bieitos iscenesettelse er det duket for svært kraftig kost. Spilles i september 2016.

Andsnes og Goerne: Die Winterreise

Matthias Goerne har en av de beste Schubert-stemmene som finnes i dag, og sammen med Leif Ove Andsnes blir det gjerne magisk. Die Winterreise er kanskje Schuberts aller vakreste sangsykluser – kombinasjonen av utøvere og program i denne konserten er tilnærmet perfekt. Spilles 11. september 2016.

La Cenerentola (Askepott)

Regissør Stefan Herheim går løs på bel-canto-kongen Rossinis lekne og humoristiske versjon av Askepott, og om Herheim holder stilen kan dette ende opp med et scenebilde og en referanseramme ganske fjernt fra originalversjonen. For øvrig kommer Herheims fabelaktige La Boheme også tilbake denne sesongen. Spilles i januar/februar 2017.

Backstage

Fikk du ikke sett Alexander Ekmans vannballett A Swan Lake i år heller? Skaff deg billetter til denne kliss nye forestillingen av denne superkreative koreografen, som ikke begrenser seg til scenegulvet, men lar forestillingen flyte ut i både sidescener og bakscener. Spilles i juni 2017.

Tosca

Ovennevnte Bieito har fått boltre seg på Hovedscenen i Oslo de seneste årene som fast gjesteregissør og har hele tre forestillinger neste sesong: Carmen , War Requiem og Tosca . Hans sterke og ofte brutale regi kan fungere godt med Puccinis mørke og intense kjærlighetsfortelling. Spilles i juni 2017.

  1. Les også

    Den nye komponistgenerasjonen

  2. Les også

    Er det vakkert, eller bare klissete?

Les mer om

  1. Kultur
  2. Oslo
  3. Klassisk musikk

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Volds- og overgreps-forestilling vises på storskjerm på operataket

  2. KULTUR

    Vold og overgrep lagde oppstandelse på operaen: – De som buet i går, tok feil, mener vår anmelder.

  3. KULTUR

    "Et War Requiem som blør, sørger og raser"

  4. DEBATT

    Klassikere er nødvendig for å sikre suksess

  5. KULTUR

    Ti år med Operaen: Her er øyeblikkene vi aldri glemmer

  6. DEBATT

    Opera skal handle om oss i dag og ikke invitere til virkelighetsflukt