Kommentar

Er det nok et eksempel på selvsensur? | Ingunn Økland

  • Ingunn Økland
    Ingunn Økland
    Kommentator og hovedanmelder

Den danske dikteren Yahya Hassan utløste en stor, dansk innvandringsdebatt som han senere følte seg fanget av. Foto: Dan Petter Neegaard

Norsk tegner må til Danmark for å publisere karikaturer. Men danske politikere sier at ytringsfriheten forsvinner. Det er steile fronter i nabolandet.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Et lite norsk forlag trykker først 2500 eksemplarer av en bok med religionskritiske tegninger. For deretter å destruere samtlige bøker.

Er det nok et eksempel på selvsensur? Eller bare amatørmessig forleggeri?

Forlegger Håvard Mossige i SpreDet Forlag benektet søndag kveld at han er blitt utsatt for trusler. Boken er ikke god nok, forklarer han. «Jeg kan ikke stille meg bak et prosjekt og potensielt ofre livet, dersom jeg ikke kan stå 100 prosent for det» (ap.no, 27. september).

Til Danmark med tegningene

Uansett forklaring, så er etterspillet av størst interesse. For det viser seg nemlig at kunstneren Thomas Knarvik har fått tilbud om å publisere tegningene i Danmark. Det skjer samtidig som nabolandet markerer tiårsdagen for det danskene kaller Muhammed-krisen, utløst av de 12 karikaturtegningene i Jyllands-Posten.

Til tross for en spent situasjon gjennom ti år, som toppet seg med dødelige terrorangrep i København i februar, virker det altså som om danskene fremdeles tar modigere valg enn vi gjør i fredelige Norge. Men langt fra alle dansker er fornøyd. Ivrige ytringsfrihetsforkjempere tegner et mørkt bilde av situasjonen i hjemlandet, eksempelvis hevder folketingspolitikeren Marie Krarup (Dansk Folkeparti) at «ytringsfriheten på mange måter er vekk» (NRK, 28. september).

"Din frihet stanser der min nese begynner." Dette er en av karikaturtegningene til Thomas Knarvik. Den inngår i boken som forlaget hans først trykket, men deretter bestemte seg for å destruere. Den viser en katolikk og islamist som ikke bare spidder hverandre med nesen, men også møter hverandre med våpen. Foto: TEGNING: THOMAS KNARVIK

Polarisert

Begge deler kan være sant samtidig, i et land som dyrker polemikk med en glød som får det øvrige Skandinavia til å fremstå som tamme konsensuskulturer. Frontene er steile og følger ofte innvandringspolitiske skillelinjer.

Det fikk vi et tydelig eksempel på her i avisen i forrige uke. I kronikken «Ytringsfrihet i det 21. århundre» velger Flemming Rose å knytte den akutte flyktningkrisen til ytringsfrihetsspørsmål. Rose var ansvarlig kulturredaktør da Jyllands-Posten publiserte karikaturene i 2005. På en – i Norge – hittil uvanlig måte problematiserer han nå flyktningstrømmen i lys av asylsøkernes religion. Integreringen har så lang har vært «en fiasko», skriver Rose, og refererer de årlige, danske utgiftene til ikke-vestlige innvandrere.

Les også

Les kronikken av Flemming Rose: Ytringsfrihet i det 21. århundre

Yahya Hassan midt i striden

Når ytringsfrihetsspørsmålet knyttes til innvandring, blir det krevende for danske debattanter å innta en temperert mellomposisjon. Og kanskje aller mest krevende er debattklimaet for innvandrere. For dem kommer presset ikke bare fra høyre— og venstrefløy i politikken, men også fra egne rekker. I hvert fall har det vært tankevekkende å følge utviklingen til den unge dikteren Yahya Hassan.

I 2013 publiserte han det som skulle bli en diktsamling med sensasjonell suksess. Yahya Hassan har solgt i mer enn 100.000 eksemplarer i hjemlandet. Diktene er en rasende skildring av hans eget oppvekstmiljø i en forstad til Århus. Vold, kriminalitet og religiøst hykleri er gjennomgangsmotiver i samlingen.

Yahya Hassan fikk umiddelbart drapstrusler fra det muslimske miljøet. Samtidig ble han hyllet av høyresiden i dansk politikk (endelig en muslim som avslører råttenskapen i innvandrermiljøene!). Venstresiden anklaget ham for å gi muslimer et dårlig rykte.

Felles sak med minoriteten

Den første tiden forsvarte Yahya Hassan innbitt sin egen ytringsfrihet og uttrykte forakt for dem som truet ham. Men gradvis har han trukket seg fra striden. I dag gjør han ofte felles sak med den muslimske minoriteten. Ved forrige folketingsvalg stilte han som kandidat for Nationalpartiet, som er stiftet av tre danskpakistanske brødre som en motreaksjon på «høyredreiningen» i dansk innvandringspolitikk.

Også i Norge er det muslimske samfunnsdebattanter som opplever størst krysspress. Også her har flere av disse hatt behov for å trekke seg tilbake fra offentligheten i perioder. Men trykket er tross alt mindre fra alle kanter. I hverdagen mangler vi steile fronter og sterke prinsipper i ytringsfrihetsdebatten. Det er derfor et lite forlag kan trykke 2500 bøker som det etterpå bestemmer seg for å destruere. Men det er også derfor vi har unngått den forutsigbare sammenhengen mellom innvandringsmotstand og en plutselig bejubling av ytringsfriheten.

  1. Les også

    Les forlagets svar: "Jeg kan ikke stille meg bak et prosjekt og potensielt ofre livet."

  2. Les også

    Kronikk: Ytringsfrihet i det 21. århundre | Flemming Rose

  3. Les også

    Karikaturstriden – ti år etterpå

Les mer om

  1. Kultur
  2. Innvandring
  3. Ytringsfrihet

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Kina krever unnskyldning fra Jyllands-Posten

  2. VERDEN

    Dansk minister har Muhammed-karikatur som bakgrunn på iPaden

  3. KULTUR

    Poeten Yahya Hassan er død

  4. KULTUR

    Amerikansk professor: – Knarviks karikaturer er hatefulle ytringer, men bør ikke straffes

  5. KOMMENTAR

    Halshuggingen bekrefter ytringsfrihetens krise

  6. KRONIKK

    Etterlyst: et konsekvent forsvar for ytringsfriheten