Kommentar

Homofili og helvete | Ingeborg Senneset

Religiøse krefter vil kontrollere andres seksualitet. La ikke tro få bedre beskyttelse enn mennesker.

Inge Grødum

  • Ingeborg Senneset
    Journalist

Jeg var 10–12 år. Hun var litt eldre, jeg så opp til henne. Jeg hadde aldri hatt grunn til å tvile på henne. Før nå. Jeg var redd for to ting: helvete og å bli homo. Hun så meg inn i øynene og sa at Jesus kunne kurere homofile.

Fundamentalistisk islam er en homofob versting, men dens mildere fetter konservativ kristendom deler ut mentale ørefiker også her hjemme, skriver Ingeborg Senneset. Olav Olsen

Det var ingen ondskapsfull person som sa dette, tvert imot. Og jeg er fortsatt sikker på at hun mente oppriktig godt. Det var ikke noe galt i det å være homo, presiserte hun. I alle fall ikke mer galt enn å ha kreft eller fått en smittsom sykdom.

Det er sikkert ikke nødvendig å si at vi ikke ble enige den gangen. Men hun hadde sitt kristne miljø i ryggen, og oppfatninger som ligner, dukker opp med jevne mellomrom.

Ugyldig kjærlighet

Retten til å være deg selv og frykten for helvete er blant de siste skansene for religiøs kontroll i Norge. Er seksuell legning et valg på lik linje med politisk tilhørighet, ja, så kan «valget» også fordømmes – og identiteten fornektes.

Den dagen jeg gråt meg ut

av en plaget kvinnes blodige livmor

bega jeg meg inn i en dødsmalt, hul skjebne

som svømte all omsorg i stank

og stemplet all slags kjærlighet ugyldig

med spy på all slags samværsformer

og spyttet alt som lever midt i ansiktet –

den dagen smilte jernfolket smukt

Diktet Begynnelsen på slutten er skrevet av Benyamin Farnam fra Iran. Han er en av 13 fribyforfattere i Norge som kommer til orde i den nye antologien Å kysse en ørken, å kysse en myr.

Den langhårede unge poeten ser hardt inn i kameraet i svart-hvitt-portrettet i boken. Blikket kan tolkes som sinne, kanskje spesielt når man vet hvorfor diktet, som sammen med andre, mange langt mer eksplisitte, beskrivelser av forbudt kjærlighet og menneskerettigheter, må trykkes mange landegrenser unna.

Tekster og tanker som er sterkt provoserende for religiøse og kontrollerende krefter. Homofilt samliv? Brenn!

På grunn av sitt arbeid og sine politiske standpunkter måtte Farnam flykte fra hjemlandet og kom til Oslo som fribyforfatter i 2018.

Tutul, eller Ahmedur Rashid Chowdhury, som han egentlig heter, publiserte som ung forlegger i Bangladesh tekster av forfattere som fremmet religionskritikk og skeives rettigheter.

Etter at flere av hans forfattere og kolleger ble myrdet og Tutul selv var nær å bli drept av ekstremister, flyktet han også til Norge. I dag driver Tutul en nettside med innhold som fortsetter å albue ut ytringsrommet for dem som lever med kvelende trange rammer.

Les også

Jeg er ulovlig i 70 land, skriver Anonym gutt

Tro bedre beskyttet enn mennesker

Fribyforfattere er eksempler på hva som skjer når tro får bedre beskyttelse enn mennesker. Men du trenger ikke dra til Iran eller Bangladesh for å se religiøse krefter forsøke å vingestekke dem som er eller tenker annerledes enn de gamle skriftene tillater.

Fundamentalistisk islam er en homofob versting, men dens mildere fetter konservativ kristendom deler ut mentale ørefiker også her hjemme.

Det er naivt å tro at religiøs kontroll av seksuell adferd ikke ødelegger norske liv.

En Fafo-undersøkelse fra 2017 viser at en fjerdedel av ungdommer med innvandrerbakgrunn mener homofili er uakseptabelt. Ungdommene svarte at de tror dobbelt så mange i foreldregenerasjonen mener det samme.

Brian Furnes (t.v.) sto frem som homofil for seks år siden. Saida Begum, Høyres ordførerkandidat i Oslo, ønsker at mange flere med bakgrunn fra minoritetsmiljøer skal komme ut. Morten Uglum

Homofili beskrives som tabubelagt i mange minoritetsmiljøer. Norsk-libanesiske Brian Furnes måtte som 17-åring flytte hjemmefra for å kunne stå frem som homofil. Han har i dag distansert seg fra det religiøse miljøet han kom fra. Etter fjorårets Pride-parade fortalte Thee Yezen Al-Obaide fra Irak om å bli drapstruet, voldtektstruet og spyttet på. Han er skeiv og muslim. Og var konstant redd.

«Vår tids heksebrenning»

Utenfor minoritetsmiljøene? Som skribent Anders Torp viser til i VG, lister Bibelen opp «menn som ligger med menn» som handlinger som gjør at man ikke «skal arve guds rike». Homofili blir sammenstilt med horeri, tyveri og ran.

Denne styggedommen vil visse kristne kretser «befri» skeive fra.

Barne- og ungdomsorganisasjonen Kristen Idrettskontakt vil ikke ha homofile ledere. Frikirkepastor Hans Reite sier Pride er «som en epidemi».

Frikirkepastor Hans Reite sa til A-magasinet at han vil kjempe mot Pride-festivalene om han så må i fengsel. Linda Næsfeldt

Og i debatten om såkalt seksuell reorienteringsterapi mener KrFs Hans Fredrik Grøvan at å forby konverteringsterapi for homofile blir et overtramp mot trossamfunn. Noe Høyres Heidi Nordby Lunde parerer slik: «Å være med i et trossamfunn er ikke frikort til overgrep. Homofili skal ikke «kureres», det skal minimum aksepteres. Konverteringsterapi er vår tids heksebrenning.»

En god ting er alltid blitt sagt bedre før. Men det kan heller ikke gjentas for ofte:

Ideologier og guder trenger ikke beskyttelse. Mens integritet og mennesker har rett på det.

Organisasjonen Norsk PEN har initiert fribyantologien. Kommentarforfatter sitter i styret, men har ikke vært involvert i det redaksjonelle arbeidet.

Tilbakemeldinger eller kritikk?

  • Instagram: IngeborgSenneset
  • Twitter: Ingeborgborg
  • Facebook: IngeborgSenneset
  1. Les også

    Spørsmål om homofile havner i helvete ble tema i valgkamp. Billig knep, mener statsminister.

Les mer om

  1. LHBT
  2. Homofili
  3. Pride
  4. Trossamfunn
  5. Kristendom
  6. Islam
  7. Ingeborg Senneset

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Vi må tåle at kristne avviser at homofilt samliv er like bra som ekteskap mellom mann og kvinne

  2. SID

    Konverteringsterapi føyer seg inn i rekken av grusomheter skeive har vært utsatt for

  3. KULTUR

    Hun skrev om feminisme, homofili og andre tabuer. Da fikk hun dødstrusler og ble hengt ut med falske nakenbilder på nettet.

  4. NORGE

    Det finnes et ord for homofil på somali. Men det er så stygt at man ikke bør ta det i sin munn.

  5. SID

    Det jeg frykter mest, er å holde en jente i hånden på gaten

  6. DEBATT

    Homofile, lesbiske, bifile og transpersoner er ikke fritt vilt for helbredere eller religiøse ledere