Kommentar

Telenor tar TV 2-grep

  • Aftenposten
  • Ulf Peter Hellstrøm

SKAL VI DANSE? Er TV 2 en fristende partner i det digitale bakkenettet? Ja, svarer A-pressen, Egmont og Telenor. - Tja, mener Schibsted, som heller satser på avis og nett.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

A-PRESSEN og Egmont tror begge at TV 2-konsernet med sin nye multiplattform av flere TV-kanaler, fortsatt vil virke tiltrekkende på norske TV-seere. De mener at de brede TV-kanalene som NRK og TV 2 — med sine sterke merkevarer - vil være drivkraften i den digitale TV-revolusjonen som forestår når samarbeidsselskapet NTV gradvis slukker de analoge TV-signalene og tvinger seerne over til de digitale sendingene.Mediemarkedet er i rask endring:* Schibsteds overraskende aksjesalg til A-pressen og danske Egmont har skapt nye maktforhold i den lille norske TV-bransjen. A-pressens konsernsjef Alf Hildrum benyttet anledningen da Schibsteds interesse for minoritetsposter i TV-selskapene kjølnet. * Det er ikke mange månedene siden Orkla solgte sin medievirksomhet til Dave Montgomerys Mecom. * Fusjonsprosessen mellom regionaviser og Aftenposten pågår for fullt, kanskje med Adresseavisen som en slags EØS-lignende partner på utsiden.Endringene i TV 2 dreier seg i liten grad om programprofil og i større grad om de store aktørenes sjakktrekk for å få større makt og inntjening.

Telenors vekst.

I bakgrunnen er det først og fremst Telenor som har festet grepet ytterligere om en viktig del av fremtidens mediemarked. Gjennom sine drøye 44 prosent i A-pressen - på samme nivå som LO og fagforbund - er datterselskapet Telenor Broadcast Holding allerede en sterk medieaktør, med eiermessig innflytelse i 31 lokalaviser, lokale TV-stasjoner og i økende grad i TV 2. I tillegg er TV 2 og Telenor partnere i den historiske milliardavtalen om senderettighetene til norsk toppfotball.I Telenors hovedkvarter på Fornebu sitter Stig Eide Sivertsen med sin stab og er overbevist om at det er store penger å hente på å bygge opp TV 2-plattformen når det fremtidige digitale nettet gir rom for nye nisjekanaler, skreddersydd etter kresne seeres krav. Det er her veksten i markedet kommer, ikke på de brede TV-kanalene. Det viser utviklingen i utlandet. Det samme viser de fleste analyser av markedet for etermedier, aviser og blader både i Norge og Europa. Nisjeproduktene triumferer gang på gang.

TV 2s stilling.

Gjennom betal-TV-selskapet Canal Digital har Telenor allerede en sterk innholdsmessig leverandør. Telenor eier en tredel av NTV, som skal levere de digitale TV-signalene i Norge. Og NTV skal leie det digitale bakkenettet av - nettopp! - Telenor.Vil TV 2 være gullegget for investorene? Heller ikke Telenor og Egmont har noen garanti for en positiv utvikling. Nisjeproduktene kan komme sterkere. Nye tilbud på nettet som MySpace og YouTube er allerede i ferd med å kapre en generasjon nettbrukere.Nett-TV kan bli et alternativ også i Norge. Schibsted-ledere nevner Aftenposten og VGs voksende TV-tilbud på nettet som områder der Schibsted nå kan engasjere seg mer aktivt.

På tomgang.

TV-offensiven hadde stoppet opp forlengst for Schibsted da tilbudet fra A-pressen og Egmont kom. Schibsted har vært interessert i å komme seg ut av den fastlåste situasjonen i TV 2 så lenge eierskapsbegrensningene forhindret en fullstendig overtagelse. Samtidig ble mediekonsernet utmanøvrert av samtalene mellom A-pressen og Egmont. Fremtiden for Schibsteds aksjepost i svenske TV 4 er uviss. TV 2-salget kan sette ny fart i Schibsteds gradvise forvandling til et mediehus der nettet dominerer mer og mer. Kanskje kommer TV 2-fortjenesten også godt med i den videre internasjonaliseringen etter kontantkjøpet av rubrikkonsernet Trader Classified Media for over 4,5 milliarder kroner i juni.Schibsted klandrer myndighetene for at begrensningene i medieeierskapet har tvunget frem denne løsningen i TV 2. Kanskje vil kritikken føre til at det blir vanskeligere for Kulturdepartementet å stikke kjepper i hjulene for det planlagte Media Norge, der Schibsted skal få kontrollen, selv om Medietilsynet er skeptisk.

Les mer om

  1. Kultur

Flere artikler

  1. KOMMENTAR
    Publisert:

    Feiring og fall i Aftenposten: Fire grafer som gjør oss optimistiske og et par som utfordrer nattesøvnen

  2. NORGE
    Publisert:

    Rubrikkmarkedet styrket Schibsted-resultatet

  3. NORGE
    Publisert:

    Konkurransetilsynet vurderer å stanse Schibsteds oppkjøp av Nettbil

  4. FOTBALL
    Publisert:

    Halv million seere mister VIF - AaFK

  5. DIGITAL
    Publisert:

    Nå frister Get TV-kundene med HBO Nordic inkludert i grunnpakken

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Telia lover 5G før sommeren