Kommentar

Aksepterer han at demokratiet trues så lenge det gjør ham selv enda rikere?

Kanskje vil annonse-boikotten mot Facebook bare gjøre det enda vanskeligere å snu for Mark Zuckerberg.

Mark Zuckerberg og Facebook må tåle mye kritikk for ikke i enda større grad begrense det mange mener er skadelig innhold som truer den demokratiske samfunnssamtalen. Silicon Valley-selskapene bør se på kjernen av produktene sine, skriver utviklingsredaktør Eirik Hammersmark Winsnes. Andrew Harnik, AP/NTB SCANPIX

  • Eirik H. Winsnes
    Eirik H. Winsnes
    Utviklingsredaktør

Det var den siste fredagen i juni og Facebooks ansatte logget seg på maskinene sine for å høre Mark Zuckerberg i selskapets ukentlige allmøte. Hardt presset av både egne ansatte, kommentatorer og politikere skulle toppsjefen forklare hvordan selskapet håndterer at stadig flere gigant-annonsører trekker markedsbudsjettene sine ut av plattformen.

– Vi lar oss ikke presse til å endre våre retningslinjer, var den tydelige beskjeden, før han la til at nettopp press kunne gjøre det vanskeligere for selskapet å handle fordi “det ser ut som du gir etter”, ifølge interne dokumenter teknologi-avisen The Information har fått tilgang til.

Les hele saken med abonnement