Kommentar

Norwegian Wood slått på hjemmebane

  • Robert Hoftun Gjestad
    Robert Hoftun Gjestad
    journalist

David Bowie spilte på Norwegian Wood i 2004. Foto: Junge, Heiko/NTB scanpix

«Gamlingen» ble utkonkurrert i artistmarkedet av nye festivaler. Å komme tilbake neste år blir knalltøft.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Flere har lenge etterlyst artistene til årets tredagersfestival i Frognerbadet i juni. I dag kom svaret: De kommer ikke.

I stedet blir det en aften med amerikanske Wilco og to oppvarmere på nyetablerte Sukkerbiten.

Folkene bak kaller det fortsatt Norwegian Wood, men det blir det selvfølgelig ikke.

Kutter til én dag:

Les også

Norwegian Wood flytter ut av Frognerbadet

Mange knallkonserter

Paddeflate Sukkerbiten er både fin og har gress, men kan aldri bli det samme. Det finnes ikke et sted som kan erstatte Oslos beste konsertamfi. Et område som i over tyve år har gitt byen noen av dens aller beste konserter.

Bob Dylan spilte, sang, smilte og danset (!) på scenen i 1998. Van Morrison var så fornøyd i 1995 at han ba om å få komme tilbake. Avdøde David Bowie spilte sin beste norgeskonsert der i 2004, én uke før han la opp som liveartist på grunn av hjerteproblemer.

Minneord om Bowie:

Les også

«Takk for alt, David Bowie. Svev pent og rolig der oppe et sted, sammen med din egen Major Tom.»

Stadionbandet Foo Fighters holdt «intimaften» i 2008, mens Neil Young endelig kom året etter. Så Ringo Starr, Eric Clapton, Tom Petty, Nick Cave, Patti Smith, Ray Davies og Mark Knopfler. For å nevne noen.

Fire år senere er det slutt.

Tapte artistkampen

Det vil si, en offensiv festivalsjef Mie Skard skriver i tirsdagens pressemelding at Norwegian Wood skal tilbake til Frognerbadet i 2017 for å feire sitt 25-årsjubileum. Det spørs, for oppstandelse er en tøff øvelse i festivalmarkedet.

Spesielt når man leser festivalsjefens innrømmelse i år: «Utfordringer på bookingfronten».

Sett utenifra er Norwegian Wood rett og slett utkonkurrert i bookingmarkedet av OverOslo og Piknik i Parken, som begge arrangeres uken etter. Ironisk nok har de festivalene «stjålet» konseptet fra «gamlingen» Norwegian Wood. OverOslo satser alt på folkekjære artister, mens PiP legger opp til kos, pledd og late festivaldager.

Totalopplevelsen teller:

Les også

Festivalene er ikke lenger avhengige av superstjerner

Hvilken rolle høy kronekurs og viktige artistimportører som LiveNation og Atomic Soul har hatt i kampen, vites ikke. Men mange naturlige Wood-besøkende artister har i alle fall havnet oppe på Grefsenkollen.

Nøkkelmann ute

I tillegg har årets Wood fått kamp av sin egen og tidligere festivalsjef Jørgen Roll. Han er nå leder for Oslo Konserthus, som har hyret inn Graham Nash til konsert søndag 19. juni, dagen etter datoene for årets festival.

Her vil jeg tro at man for et par år siden hadde funnet en annen løsning. Selv om Roll fortsatt er en del av bookingapparatet til Norwegian Wood, har hans jobbskifte kanskje hatt større betydning enn håpet.

Det er ofte slik når nøkkelpersoner forsvinner.

Les også

  1. Slaktesesongen er i gang

  2. Sterk og strålende Susanna

  3. Beyoncé er mer politisk og forbannet enn noensinne

Les mer om

  1. Kultur