Samferdselspolitikken er ute av kontroll. Noen må trekke i håndbrekket. | Ketil Raknes

  • Ketil Raknes
    Ketil Raknes
    Doktorgradsstipendiat, Høyskolen Kristiania
Ingen budsjetter har økt mer enn samferdselsbudsjettet siden 2013. Økningen har vært på 75 prosent, skriver Ketil Raknes. Bildet viser Longumkrysset på strekningen Tvedestrand-Arendal på E18.

Å selge gladnyheter om samferdsel i Norge er ingen krevende jobb.

Våren 2013 gikk det hett for seg på møterom 3 på Statsministerens kontor. Den rødgrønne regjeringen var i innspurten på arbeidet med Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2014-2023, og milliardene satt løst. SV ville ha mer til tog og kollektiv, Ap ville ha mer til begge deler, mens det var knapt den veistubb i Distrikts-Norge Senterpartiet ikke mente trengte mer penger.

Etter hvert som kveldsmøtene ble lengre og lengre, økte prisen på planen tilsvarende. På et møte i Regjeringens informasjonsutvalg kunne en strålende fornøyd samordningsminister, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, legge frem en enorm liste over vei og togprosjekter som skulle prioriteres i Norge de neste ti årene.

Les hele saken med abonnement