Kommentar

Kommentar: En nydelig bok og en verdig vinner

  • Ingunn Økland
    Kommentator og hovedanmelder

Den finske forfatteren Kjell Westö er vinner av Nordisk Råds litteraturpris 2014. Trygve Indrelid

En stigende andel av nordisk kultur blir til som samarbeidsprosjekter.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Med unntak av Sverige fikk alle de nordiske landene heder og ære da Nordisk råds kulturpriser ble delt ut i Stockholm onsdag kveld. Kontrasten til i fjor er stor, da danskene omtrent gjorde rent bord under prisgallaen i Den Norske Opera.

Norge vinner i en typisk lillebrorkategori: Barne— og ungdomslitteratur ble løftet inn i denne prominente sammenhengen i fjor, et tydelig tegn på at den ofte så neglisjerte litteratursjangeren er på stigende kurs. Brune er en nydelig bok og en verdig vinner.

Les også:

Les også

Norsk forfatter vant Nordisk råds barnepris

Den tyngste og viktige litteraturprisen går ikke uventet til den finske romanen Svik 1938 av Kjell Westö.

Mer overraskende er det at Island får filmprisen; Sverige var favoritt i den kategorien. Om hester og menn er til gjengjeld en film som på satirisk vis dyrker nettopp nordiske myter om dyrenes betydning i grisgrendte strøk.

Les også :

Les også

«Filmen har klart en sjelden bragd»

Over landegrensene

Hvilken betydning har disse prisene?

Tilsynelatende er det nordiske prosjektet en etterlevning fra etterkrigstiden. På 1950-tallet var det viktig å konsolidere små nasjoner i den europeiske periferien, både politisk og kulturelt.

I dag blir nordmenn snakket til på engelsk i København, og ambisiøse, nordiske kunstnere sikter mot et internasjonalt marked.

Likevel er det påfallende hvordan lagånden nå brer om seg, på nytt.

Særlig musikere og filmskapere samarbeider over landegrensene.

Eksempelvis er årets danske vinner av musikkprisen allerede en etablert samtidskomponist i Norge.

Simon Steen-Andersen (38) vinner prisen for et verk – Black Box Music – som ble urfremført av den norske perkusjonisten Håkon Stene og Det Norske Solistkor under Ultimafestivalen i Oslo.

Verket er allerede kjent for nærmere tusen norske ungdommer gjennom Den kulturelle skolesekken.

Det spesielle instrumentet – en lydisolert kasse utstyrt med mikrofoner på innsiden – ble bygget ved Norsk senter for teknologi i musikk og kunst (Notam).

Stadig flere filmer er nordiske samproduksjoner, delvis på grunn av økonomiske incentiver.

Både den islandske vinneren og den svenske kandidaten Turist har norsk co-produsent. Spillefilmkompaniet 41/2 er involvert i den nye filmen av Roy Andersson. Kanskje er det ikke helt tilfeldig at det er norske produsenter som går inn i svenske kvalitetsfilmer, for disse har potensial til å gjøre det bra på kino også her. Omvendt er det liten kinointeresse for norsk film i nabolandene.

Sykkelstier på Island

I tillegg til filmprisen vinner Island i år miljø— og naturprisen. Denne prisen har alltid virket som et påheng, for hva har den egentlig med kulturlivet å gjøre?

Vel, islendingene vinner for et stort urbanismeprosjekt i hovedstaden Reykjavik. De arbeider for å bevare det biologiske mangfoldet i byen, blant annet med en stor satsing på sykkelstier. Norge kan tydeligvis trenge et nordisk samarbeid også på det feltet.

Les også :

  1. Les også

    «Prisutdelinger er nok ikke en nordisk paradegren»

Les mer om

  1. Kultur
  2. Litteratur

Relevante artikler

  1. KULTUR

    «Louder than bombs» og Joachim Trier vant Nordisk Råds filmpris

  2. KULTUR

    Joachim Trier nominert til Nordisk råds filmpris for tredje gang

  3. KOMMENTAR

    Kjetil Lismoen: Trier fikk prisen for feil film

  4. KULTUR

    «Barn» nominert til Nordisk råds filmpris

  5. KULTUR

    Danske vant hovedprisen – Nordisk råds barnebokpris til norsk forfatter

  6. KULTUR

    Dette er den norske kandidaten til Nordisk råds filmpris