Feil vinner av Årets Spellemann
- Robert Hoftun Gjestadkulturjournalist
Tre Spellemannpriser, men ikke den gjeveste, til Susanne Sundfør. Foto: Varfjell, Fredrik
Susanne Sundfør fikk tre priser, men ikke den aller gjeveste. Det ble feil på flere måter, men reflekterer vel musikkbransjen av i dag.
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.
Ikke ett vondt ord om ferskingen Kyrre Gørvell-Dahll, alias DJ, artist og produsent Kygo. Han har hatt et ellevilt musikkår, ikke minst på Spotify og i verdens største marked USA, og oppfyller alle dagens krav for å bli Årets Spellemann.
Likevel blir tildelingen av den gjeveste prisen for musikkåret 2015 til ham feil.
For veteranen Susanne Sundfør burde toppet sine tre priser i klassene popsolist, produsent og årets album med Årets Spellemann, av to opplagte grunner: Den musikalske kvaliteten og, unnskyld uttrykket, fordi hun er kvinne.
Her er årets vinnere:
Tre priser til Susanne Sundfør
Nå kun tre av 33
Sundfør ga ut karrièrens beste album med Ten Love Songs , og toppet det med sterke konserter på klubb— og festivalscener utover året. Samlet sett var ingen norske artister kvalitetsmessig bedre enn henne i løpet av fjoråret, og dette skal hedres med Årets Spellemann.
- Les Aftenpostens glødende anmeldelse av Ten Love Songs her:- Et bunnsolid popalbum som bør kunne gi et realt internasjonalt gjennombrudd
I andre rekke, men likevel fryktelig viktig når det kommer til selve prisen, er spørsmålet om kjønn. Kvotering er vel vedtatt tabu, men Spellemanns gjeveste pris befester nå sin posisjon som en manneting.
Noe den definitivt ikke burde.
Det skapte en viss forundring i norsk musikk- og kulturbransje da Aftenposten for tre år siden telte opp og fant at bare 3 av 30 tildelinger av Årets Spellemann var gått til kvinner. Var det virkelig så ille og skjevt fordelt?
Nå er tallene tre av 33, og Sissel Kyrkjebø (1986), Herborg Kråkevik (2000) og Silje Nergaard (2003) er fortsatt de eneste kvinnelige vinnerne. Gode folk, men trioen er ikke akkurat representativ for norsk musikk de siste 33 årene, for å si det mildt.
Aftenposten møtte Kygo - og snakket om suksessen. Les portrettintervjuet her:
- Det er helt vilt, som et eventyr
I en norsk musikkvirkelighet der det i årevis har flommet inn fantastiske kvinnelige artister, oppleves denne «manneprisen» mer og mer merkelig. Og direkte pinlig for de ansvarlige, altså Spellemann-komiteen selv.
Nå blir det en ny runde med fortjent kjeft.
Hits, næring og eksport
Skal man prøve å forstå hvordan komiteen har tenkt og vurdert, må det være et utslag av den norske musikkbransjens største og tydeligvis eneste mantra for tiden: «Hits», «kultur og næring» og «eksport».
Legger man disse stikkordene til grunn, er det liten tvil om at tropicalhouse-sjef Kygo var den som stjal showet i 2015. Han herjer akkurat nå vilt i et mer og mer hit-basert musikkmarked, med to monsterlåter, topping av Spotify-lister, og mye turnering i utlandet.
Betegnende nok var han ikke til stede i Oslo Spektrum, men på X-Games i Aspen, USA da prisene ble delt ut i går kveld.
Det hele er som en drøm for Kygo og bransjeorganet Music Norway, som jobber for økt vekst i utlandet, men gjør ham likevel ikke til den riktige Årets Spellemann for 2015.
Den kunne han fått senere. Etter neste kvalifiserte hit.
Les mer om
Relevante artikler
«Nok en gang gikk den gjeveste prisen til feil artist»
Spellemann-direktør om kommentatorkritikk: – De er veldig opphengt i egne terningkast
Sundfør hyller Astrid S etter kritikken: – You go girl!
For første gang på 14 år er Årets Spellemann en kvinne
Cezinando kan ta Spellemann-storeslem
«Surrete utdeling – men riktig at Sigrid ble Årets Spellemann»