Kommentar

Susanne Sundfør er først og fremst årets artist | Robert Hoftun Gjestad

  • Robert Hoftun Gjestad
    Robert Hoftun Gjestad
    kulturjournalist

Susanne Sundfør (29) kan bli historisk under Spellemannpris-utdelingen i slutten av januar ved å vinne fem priser, blant annet Årets Spellemann. Er det på tide å endre navn på den prisen nå?

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Ingen kan være i tvil om at popartist Susanne Sundfør er kompromissløs. Musikalsk og kunstnerisk, så klart, men også på andre måter. Blant annet mot Spellemannprisen, der hun og Ane Brun nærmest på egen hånd sørget for at de kjønnsdelte prisene «kvinnelig» og «mannlig» artist ble fjernet for tre år siden.

Sundfør har kalt kjønnsskillet for «antikvarisk», i 2010 trakk hun sin nominasjon til «kvinnelig» artist, og de fleste husker vel hennes irriterte takketale i 2008, da de harselerende prisutdelerne Thomas Felberg og Henning Kvitnes fikk passet påskrevet: «Jeg er først og fremst artist, ikke først og fremst kvinne».

Dette er alle de 110 nominerte:

Les også

Susanne Sundfør kan vinne fem Spellemann-priser

Kygo er eneste utfordrer

Lørdag 30. januar er sjansen svært stor for at Susanne Sundfør får entre scenen i Oslo Spektrum, og i beste sendetid på NRK1, og motta den norske musikkbransjens høyeste utmerkelse Årets Spellemann. Hun kan også få fire andre priser samme kveld, og i så fall bli historisk. Ingen har tidligere fått flere enn fire i samme år.

Alt høyst fortjent, så klart, etter et år der Sundfør har gitt ut det jeg mener er hennes beste album Ten love songs , og turnert både hjemme og ute med et knallsterkt liveshow. «Et lite stykke musikkhistorie», var oppsummeringen i Aftenposten etter fjorårets konsert under Øyafestivalen.

Her er de beste albumene fra fjoråret:

Les også

Våre anmeldere mener Susanne Sundfør har laget årets beste norske album

Eneste seriøse utfordrer til hederen Årets Spellemann er strengt tatt bergenser Kyrre Gørvell-Dahll, alias Kygo, som har fått sitt internasjonale gjennombrudd i fjor. Men selv over én milliard spillinger på Spotify bør ikke være nok til å snappe grammofonstatuetten fra Sundfør, og Kygo får hylles med pris for «nykommer» og «årets låt» for monsterhiten «Firestone».

Skift til Årets artist

Men hva med Årets Spellemann til Susanne Sundfør? Blir det henne, er hun kun den fjerde kvinnen som blir hedret slik på 33 forsøk. En skjevhet som har sett mer og mer merkelig ut for hvert år siden Silje Nergaard fikk den sist i 2003.

Men i overgangen mellom 2015 og 2016 er det likevel noe som skurrer. Ikke med Sundfør, men med navnet på prisen. For er ikke begrepet «spellemann» i denne sammenhengen like antikvarisk som kjønnsdelingen «kvinnelig» og «mannlig» i sin tid var?

Jeg vet ikke hva Sundfør selv føler her, men det er mulig å se for seg at hun ikke ville være mer bekvem med å bli kåret til årets «spellekvinne» heller. Og årets «spelleperson» klinger mildt sagt umusikalsk.

Les om Sundførs oppvisning på Øyafestivalen:

Les også

«Susanne Sundfør har skrevet et lite stykke musikkhistorie»

I stedet kan man kanskje hente frem Susanne Sundførs takketale fra utdelingen tilbake i 2008, der hun klart og tydelig fortalte hva dette handler om. I dagens musikkverden er folk låtskrivere, sangere, musikere, produsenter og mer til.

Den beste sekkebetegnelsen og begrepet for å dekke alt dette, vil være å hedre Årets artist.

Les mer om

  1. Kultur
  2. Musikk
  3. Spellemannprisen

Relevante artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    Sundfør hyller Astrid S etter kritikken: – You go girl!

  2. KULTUR
    Publisert:

    Susanne Sundfør kåret til best i Norden

  3. MENINGER
    Publisert:

    «Nok en gang gikk den gjeveste prisen til feil artist»

  4. KULTUR
    Publisert:

    Cezinando kan ta Spellemann-storeslem

  5. KULTUR
    Publisert:

    Spellemann-direktør om kommentatorkritikk: – De er veldig opphengt i egne terningkast

  6. KULTUR
    Publisert:

    For første gang på 14 år er Årets Spellemann en kvinne