Du lukker baderomsdøren etter deg. Selv om ingen er hjemme, sjekker du en ekstra gang at den er låst. Med sminkespeilet i hånden og trusen hengende rundt den ene ankelen setter du deg på huk for å finne ut det som føles viktigst av alt:

Ser jeg «riktig» ut der nede?

Gwyneth Paltrow har posisjonert seg som alternativbransjens Donald Trump, skriver Ingeborg Senneset.
Aftenposten

Det finnes ingen fasit. Men en spørreundersøkelse NRK gjorde i 2017, viste at én av seks norske kvinner ville svart nei. Én av åtte var så misfornøyde med utseendet på underlivet sitt at de vurderte å gjennomgå intimkirurgi – et kirurgisk inngrep som er så alvorlig at flere fagfolk har sammenlignet det med omskjæring.

Ifølge det internasjonasje forbundet for estetisk plastikkirurgi er labiaplastikk, skjæring og fiksing på kjønnslepper, ekstremt mye etterspurt. I 2016 hadde antall operasjoner globalt økt med 45 prosent, med USA som et av landene på topp.

Usikkerhet gir betalingsvilje. Og det gir flere enn kirurger dollartegn i øynene.

Alternativ milliardindustri og kjendisvagina

Den rosa plakaten klistrer seg som sukker til netthinnen.

Skamløst står en av verdens mest kjente kvinnelige skuespillere og smiler i en vaginatunnel. Det er promo for den nye Netflix-serien om Goop, Gwyneth Paltrows alternative livsstilsmerke. Ut fra traileren virker det mer som innholdsmarkedsføring enn en dokumentar.

Paltrow er én av dem som virkelig har fattet hvordan man kan kapitalisere på kvinners usikkerhet og kjøpekraft. I 2018 var selskapet hennes ifølge Forbes verdt over 2 milliarder kroner. For hva? Utseende, usikkerhet, halvsannheter og løgner. Goop er blitt dømt for falsk markedsføring, men boten på en skarve million sved ikke mer enn at produktet fortsatt selger.

Alt fra vaginaegg av stein til kaffeklyster til bruk i rektum selges inn med glade ansikter og utsikter til et bedre liv. Produkter, holdninger og råd kritiseres stadig for å være uvitenskapelige eller skadelige, men hva gjør vel det?

Gwyneth Paltrow har posisjonert seg som alternativbransjens Donald Trump. For ham er politisk gjennomslag viktigere enn fakta. For henne er salg viktigere enn sannhet. Andres ve og vel blir gangbar valuta for egen agenda.

Uten deg er de ingenting

Mange er skeptiske til «Big pharma». Jeg ville vært vel så kritisk til «Big fake».

Forlag, selgere og strømmetjenester fôrer seere med annenhver teskje fakta og fiksjon uten riktig å skille hva som er hva.

Her, ta litt fjollete duftlys med vaginalukt, ubrukelige detoxer og tilsynetaltende ufarlige diskusjoner om hvilken krystall som gir best «energi». Her, ta inn det reelle alvoret i at helsevesenet ikke alltid lykkes i å møte behov knyttet til intimhelse og psykiske helseutfordringer.

Det er ikke rart om selv den mest oppegående søker løsninger hos bloggere, kirurger eller alternativbransjen.

Skjønnhetsbehandling?
Netflix
Underlivssjekk?
Netflix
Akupunktur? Salig blanding i «The Goop Lab».
Netflix

Usikkerhet er menneskelig. Det er tilbyderne, enten de lyver direkte eller bare seiler på en åndelig bølge og slenger om seg med uttrykk som selger, som bør ettergås og kritiseres, stilles til veggs og avkreves dokumentasjon.

Men det er ikke bare de som har makt. Uten et publikum, uten kunden, uten deg, er de ingenting. Still spørsmål. Krev svar. Og kanskje legg ned speilet før noen ser en kunde i det.

Tilbakemeldinger eller kritikk?

Delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter