Kommentar

En fotballfrues forviklinger

  • Cecilie Asker
    Cecilie Asker
    Avdelingsleder
Norges største blogger, Caroline Berg Eriksen, har de siste dagene fått sterk kritikk fordi mannen hennes, Lars Kristian Eriksen, har utgitt seg for å være blant annet lege og jurist, i kommentarfletet på bloggen hennes.

Selv om Caroline Berg Eriksen driver en profesjonell mediebedrift med stor inntjening og vesentlig gjennomslagskraft, imøtegår hun fortsatt all mediekritikk som en privatperson.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det har stormet rundt Norges største blogger, Caroline Berg Eriksen, siden det ble avslørt at mannen hennes i flere år har skrevet kommentarer under falskt navn i kommentarfeltet på bloggen hennes.

På tross av massiv kritikk gjennom hele helgen valgte hovedpersonen selv ikke å svare.

Først mandag responderte hun, velregissert nok på sin egen blogg. I et tåredryppende innlegg, med overskriften ”Gi aldri opp”, skriver hun hvordan alt medieoppstyret har gjort at hun hverken klarer å spise, sove, eller glede seg over livet. Det eneste som holder hennes gående er familien, og leserne som hun er så glad i.

Avhengig av tillit

Selv om privatpersonen Caroline Berg Eriksen helt sikkert trenger en klem akkurat nå, er det ikke synd på merkevaren Caroline Berg Eriksen.

Som blogger står hun fritt til å se bort fra etiske retningslinjer som Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten. Men som skribent er hun fortsatt avhengig av lesernes tillit. Hele forretningsmodellen bak profesjonell blogging er basert på nettopp dette tillitsforholdet.

At mange nå opplever denne tilliten som brutt, kan derfor få konsekvenser for forretningsdriften hennes.

Er en millionbedrift

I samme blogginnlegg forsvarer Caroline Berg Eriksen seg med at selv om hun har oppsøkt offentligheten, driver hun bare en blogg.

Sant nok. Men det er ikke formen på hennes virksomhet som er avgjørende her, men heller størrelsen. Dette er ingen harmløs, rosa hobbyblogg. Dette er i realiteten en mellomstor mediebedrift, med stor gjennomslagskraft, og flere lesere på nett enn de fleste norske aviser.

Omsetningen på bare bloggen alene overgår nå trolig 3 millioner i året. I tillegg kommer det verdier i millionklassen fra produktplassering, gaver og eventuelle eventinntekter.

Les også :

Les også

«Fotballfrueblogg» rett til værs etter innrømmelser

Forskjell på hets og kritikk

Uansett hva man måtte mene om budskapet Caroline Berg Eriksen selger, er hun uten tvil en av landets mektigste medieaktører.

Men for å være en dyktig forretningskvinne som har knekt koden for moderne mediekommunikasjon utviser hun en særdeles uprofesjonell forståelse av hvordan den offentlige debatten fungerer. Det er nemlig en vesentlig forskjell på netthets og kritikk.

Begge deler kan oppleves vanskelig, tungt og sårende, men det er bare det første man bør være helt fritatt for. Det andre er faktisk en del av jobben.

Les også:

Les også

«Man må kunne sette et kritisk søkelys på forbildet til titusener av unge mennesker»

Baksiden av medaljen

Siden privatperson og bedrift i dette tilfelle bærer samme navn, oppleves nok all kritikken som ekstra tyngende for den det gjelder. Men dette er baksiden av medaljen, når man bevist knytter merkevare tettere til sin person.

Det er ingen tvil om at det nylige navneskiftet på bloggen vil øke Caroline Berg Eriksens inntjeningsmuligheter, men det gjør det også umulig å kritisere etiske forretningsvalg, uten å nevne hennes navn.

Nettuniverset er kjent for å glemme kjapt, og det kan virke som Caroline Berg Eriksen, i samsvar med sin medierådgiver Peter Peters, har kommet frem til at den beste strategien er å ha full kontroll på all kommunikasjon til stormen har lagt seg.

Det er helt klart den letteste løsningen, men hvis hun ønsker et langt og fruktbart liv på nett, bør hun revurdere strategien. Det er grenser for hvor lenge man kan tjene penger som en mediebedrift, hvis man ikke tar ansvar som en mediebedrift.

Det smarteste hun kan gjøre er å imøtegå kritikken som den ansvarlige medieaktøren hun burde være, istedenfor å gjemme seg bak et digitalt teppe av rosa føleri.

Les også

  1. Gro Nylander: Jeg synes ikke man skal mobbe «Fotballfrue»

  2. Kroppen er den nye sjelen

  3. Et sunt forbilde

Les mer om

  1. Kultur