Kveldens TV-finale: Stjernekamp er kvinnekamp

Trine Rein og Maria Haukaas Mittet er det fjerde kvinnelige finaleparet i <i>Stjernekamp</i> på like mange år. Er kvinnedominansen tilfeldig? undres vår kommentator.

Ingen mannlig artist nådde kveldens finale i Stjernekamp. Ikke i år heller. Her er syv mulige forklaringer på at det blir slik.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

1. Kvinner tar seg selv litt mindre alvorlig enn mannlige konkurrenter .

Stjernekamp handler ikke bare om musikalitet og vokale prestasjoner. Mye handler også om evne og lyst til å slippe frem ekshibisjonisten, skuespilleren.

2. Kvinner er disiplinerte, grundige og målrettede.

Egenskaper som er gull verdt i en allsidig, langvarig musikk-konkurranse som Stjernekamp .

3. Kvinner er fysisk smidigere enn menn .

Et fortrinn som favoriserer dem i sjangere som krever avansert koreografi. Her er det åpenbart store individuelle forskjeller, men koordinasjon og smidighet er gjerne kvinners styrke.

Martin Halla røk ut relativt tidlig i årets Stjernekamp . Han vant TV 2s The Voice for tre år siden. Halla tror noe av forklaringen på kvinnenes dominans i Stjernekamp er kroppsbeherskelsen. — Jeg tror kanskje menn er litt stivere enn damer. Jeg snakker av erfaring. Vi er ikke så lette å forme i latino, uttalte han til nrk.no i forkant av konkurransen.

Se: TV-krigen:Derfor vinner Stjernekamp

4. Årets finalister er kort og godt Stjernekamps dyktigste artister.

Trine Rein og Maria Haukaas Mittet har mange års erfaring som artister. Spesielt Maria har vist at hun behersker forskjellige kategorier. Finalistene er typiske allroundere. Scenevante, og med stor stemmekapasitet.

Det hjalp ikke at de mannlige deltagerne i september dannet foreningen «Starfighters 2015». Et testosterontungt solidaritetsprosjekt, initiert i håp om å knekke kvinnenes vinnerkode.

Mennene røk ut, en etter en. Knut-Erik Østgård fulgte Trine Rein og Maria Haukaas Mittet til døren. Han var ikke blant dem som på forhånd ble det tippet som det sterkeste mannlige kortet. Men Østgård leverte. Lørdag etter lørdag.

5. Stjernekamp har et eldre TV-publikum enn TV-sendte sangkonkurranser som Idol og The Voice .

Seerne i Stjernekamp honorerer allsidighet i større grad enn ungdom som følger Idol og The Voice . NRK har ingen oversikt over hvem som stemmer frem artistene i Stjernekamp. Mye tyder på at fordelingen mellom kvinner og menn er ganske jevn.

Det er nærliggende å anta at godt voksne kvinner gir sin stemme til en kvinnelig artist når det er close-race.

6. Jentene stemmer, guttene vinner Idol og The Voice .

Jeg tar det for gitt at det musikalske talentet blant deltagerne i disse to programmene er noenlunde jevnt fordelt kjønnene imellom. Ifølge forsker Berit Skog ved NTNU stemmer dobbelt så mange jenter som gutter i Idol . Jentene mobiliserer, og sørger for at deres «drømmegutt» vinner. Jenter har et intenst forhold til sitt idol. De er mer hengivne fans enn gutter.

Siden starten i 2003 har Idol gjennom åtte sesonger hatt fem mannlige og tre kvinnelige vinnere. The Voice har gjennom tre sesonger kåret tre vinnere, to menn og en kvinne.

7. Lekenhet honoreres.

Kanskje er noe av forklaringen på Stange-vokalist Østgårds suksess i Stjernekamp at han lot det stå til på sitt litt uvørne, flegmatiske vis. Konkurransen er krevende. Men en artists evne til å nå frem til publikum har også med det litt udefinerbare fenomenet utstråling å gjøre.

Østgård bød på seg selv. Det holdt nesten inn.