Kommentar

Kan musikkjournalister fortsette å ignore norsktoppen også i 2016?

  • Malin Kulseth
    Malin Kulseth

Stian Thorbjørnsen og Lasse Jensen startet duoen Staysman & Lazz i 2009. Duoen er kjent for partylåter, og selv om musikkanmelderne aldri har omfavnet dem, er de en folkefavoritt på strømmetjenester som Spotify. Foto: Kim Erlandsen

For hver låt med et snev av egenart som klatrer oppover listene, ligger det alltid en låt om fyll og dårlig puling og lurer rundt neste hjørne, skriver musikkanmelder Malin Kulseth.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Rett før sommeren 2015 ble jeg gjort til latter av hele Norges Staysman på Facebook fordi jeg i en sak på p3.no ble nødt til å erkjenne at jeg ikke ante hvem Morgan Sulele var, og heller ikke hadde hørt årets sommerlåt, «Bare Min».

Han mente det var useriøst at en musikkjournalist ikke har hørt de mest spilte låtene på Spotify, eller låtene på toppen av VG-lista. Jeg har aldri følt at mitt oppdrag som musikkskribent har handlet om å informere folk om hva som til enhver tid topper listene (det er jo derfor vi har listene), og har følgelig ikke brydd meg nevneverdig om å gjøre det etter hans kommentarer.

  • Dette mente anmelderne var årets beste album:
Les også

Hun har laget et av de ti beste albumene i verden i år

Hva hører egentlig det norske folk på?

Men nå som vi allikevel er ferdig med årsoppsummeringene, og sitter benket før 2016s store blockbuster-utgivelser fra Rihanna, Kanye West og Drake, har jeg tatt meg litt tid til å kikke på hva slags norsk musikk som har vært inne på topp tre på det norske folks hitliste i året som har passert.

Minner om den flytende maten i fremtiden

Pregløs EDM av typen som minner om den flytende fremtidsmaten som ikke smaker noe, men allikevel inneholder de næringsstoffene man trenger for å overleve, står støtt på toppen gjennom hele året. Foruten Kygos tre førsteplasser har Freddy Kalas, Morgan Sulele, Sandra Lyng, Matoma, Broiler, Marcus & Martinius med Katastrofe, Nico & Vinz og Alan Walker representert Norge på topp tre. Ja, også var Karpe Diem innom en tur.

  • Karpe Diem imponerer anmelderen vår:
Les også

Karpe Diem utfordrer suksessoppskriften

Bandet er både folkefavoritt og kritikerfavoritt

Det var forfriskende å se Karpe Diem klatre mot toppen av lista. For en stakket stund var det noe så uvanlig som politisk splittende norsk musikk vi kunne se der oppe, nesten helt på toppen av VG-lista. «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din» reflekterer over den økende fremmedfrykten i kommentarfeltene og norsk asylpolitikk.

  • Her er anmeldernes beste serietips fra året som gikk:
Les også

Vi har kåret de beste TV-seriene i 2015

Henda fulle, akevitt og julesang

Gleden var kortvarig. Så fort julestria satte inn var Freddy Kalas igjen klar til å regjere med julelåten «Hey Ho», og FrP-kritikken ble byttet ut med «Henda fulle, akevitt og julesang. Nisse, lue, iPad, og rettetang», Det er selvsagt enklere å forholde seg til en så enkel låt i en høytid som først og fremst dreier seg om å kose seg og få gaver. Musikk skal som kjent «springe ut ur glädjen», og om det er noe Freddy Kalas representerer så er det den uskyldsrene afterski-gleden, og gleden over å få noe drit man egentlig ikke trenger.

  • Feiringen er ikke helt over ennå:
Les også

...og her er den beste festmusikken i julen

Får Staysman Spellemannpris i år?

Skal musikkjournalistikk dreie seg om den musikken som til enhver tid strømmes mest? Isåfall var godeste Staysman inne på noe. Jeg ser frem til dyptpløyende analyser av Freddy Kalas’ ikoniske tekster. Kanskje får han TONOs Edvard-pris i 2016? Og årets Spellemann blir vel Staysman? For lang og tro tjeneste som levende reklameplakat for diverse reality-serier, toppet med årets finaleplass i TV2-programmet Skal vi danse .

Best er viktigere enn flest

Eller skal musikkjournalistikk være en samtale om den beste musikken? Karpe Diem har tilsynelatende planlagt å gjøre rent bord med Heisann Montebello i 2016, og etter den vellykkede lanseringen av de tre første låtene blir det interessant å følge med på hvor bredt de kan nå, uten å namedroppe FrP-politikere. Auroras albumdebut All my demons greeting me as a friend blir antageligvis solid, om man kan tillate seg å forhåndsdømme ut fra 19-åringens allerede imponerende musikalske CV.

  • Er dette årets beste norske TV-serie allerede?
Les også

Mammon: «Mesterlig drama om vår elendighet»

Mens vi venter på Frank og Kanye

Frank Oceans planlagte Boys don’t cry kom skuffende nok ikke i 2015, men forhåpentligvis betyr det at vi kan lese en million såkalte thinkpieces om ham i 2016. Kanye West gikk i hi i midten av desember for å gjøre ferdig sitt syvende album, SWISH , og det er liten tvil om at han kommer til å gi oss mye å fylle de ytterst få spaltemeterne som er satt av til musikkstoff i løpet av året med.

Men ikke glem at for hver låt med et snev av egenart som klatrer oppover listene, ligger det alltid en låt om fyll og dårlig puling og lurer rundt neste hjørne…

Aftenposten Kultur oppsummerer året som har gått:

Trenger du serietips i det nye året? Her er noen som er verdt din tid:

Les mer om

  1. Kultur
  2. Strømming
  3. Musikk
  4. Spotify

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Dette er musikken du kan glede deg til i 2019

  2. KULTUR

    Cezinando: En unik stemme i norsk musikk

  3. BYLIV

    10 tips for helgen

  4. OSLO

    10 tips for helgen (22–25 juni)

  5. KULTUR

    Popsuksessen Seeb: - Et til tider surrealistisk år

  6. A-MAGASINET

    Selge ut samfunnshus på bygda, eller være del av den «kule klubben»? Svaret er enkelt for Stian Thorbjørnsen (38).