Kommentar

Tre ting norske medier bør lære av The New York Times

Norske medier ligger helt i front av den internasjonale medieutviklingen. Lærer vi fra endringen i The New York Times, øker vi trolig sannsynligheten for at vi forblir nettopp der.

The New York Times har på få år gått fra å være en gigant med dystre fremtidsutsikter til å bli en digital ledestjerne. Norske medier bør ta lærdom av erfaringene, skriver Eirik Hammersmark Winsnes.
  • Eirik H. Winsnes
    Eirik H. Winsnes
    Utviklingsredaktør

For mange mediefolk er avisen The New York Times (NYT) det Bordeaux er for vinelskere: synonymt med kvalitet, tradisjon og en aura av klasse. Nå er det også blitt noe mer: en ledestjerne i den digitaliseringen de fleste av verdens medier fremdeles står midt oppe i.

På åtte år har selskapet gått fra en halv million digitale abonnenter til nesten seks millioner. Det var ikke gitt at det skulle bli slik. For få år siden fremsto “The Gray Lady” som bakpå, fraløpt av mindre og heldigitale medier.

Les hele saken med abonnement