Kommentar

En tettsittende trend

  • Cecilie Asker
    Cecilie Asker
    Avdelingsleder
Når noe er så tett på kroppen holder det heller ikke bare med lekker design, det handler også om hva produktet utstråler, skriver Cecilie Asker.

Kroppsnær teknologi er en av årets største digitale snakkiser. Skal vi tro ekspertene vil den skape like stor endring i vår digitale hverdag som smarttelefonen.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Er det ett digitalt uttrykk du bør notere deg først som sist så er det kroppsnær teknologi. Det var den desidert heteste trenden under årets første elektronikkmesse, CES 2014, i Las Vegas for tre uker siden.

I tillegg har det gjennom hele januar vært skrevet utallige spaltemeter om denne trenden på teknologiblogger og i magasiner, deriblant teknologimagasinet Wired, hvor den preger hele forsiden.

Om ikke det skulle være nok, var også de fleste store teknologiselskaper og teknologigründere denne uken samlet i München for å klinke sine kloke hoder sammen under den årlige Wearable Technology Conference.

Klokker og armbånd

Kroppsnær teknologi er ikke bare spådd å være en av årets største digitale trender, et samlet korps av gründere, forskere og bloggere virker også overbevist om at denne trendens gjennombrudd vil føre til en like stor endring i vår digitale hverdag som smarttelefonen.

Så langt har kroppsnær teknologi handlet hovedsakelig om smartbriller, smartklokker og treningsarmbånd. Kanskje best representert ved Google Glasses , Samsung Galaxy Gear og Nike Fuelband.

Men en rekke konkurrenter, som for eksempel Pebbles , Metawatch , Fitbit og Jawbone, puster allerede merkevaregigantene i nakken.

I løpet av våren er det også ventet at andre sterke merkevarer som Apple skal kaste seg inn i kampen om markedsandeler.

Teknologien finnes

I motsetning til mye annen digital innovasjon er det ikke selve teknologien som er akilleshælen her.

Faktisk er mesteparten av den nødvendige teknologien allerede tilgjengelig, ikke minst gjennom dagens smarttelefoner. På den anerkjente teknologibloggen Mashable kunne vi i desember lese om at neste generasjon med kroppsnær teknologi allerede er under utvikling.

Prototyper av blant annet klesplagg, sminke, falske negler og falske øyenvipper er allerede klar. Og implantater som kan plasseres under huden er rett rundt hjørnet.

Les også

Her er de viktigste digitale spådommene for neste år

By på noe mer

På tross av stor innovasjon på området er det likevel klokker, armbånd, ringer, smykker og briller som kommer til å prege denne trenden dette året. Dette skyldes at det ikke bare handler om å lage minst mulige dataskjermer, men like mye om å skape et marked for nye produkter og tjenester.

Den kroppsnære teknologien må derfor by på noe mer enn bare å være nok en dataskjerm, og helst bør den samarbeide godt med de digitale dingsene vi allerede bruker.

Det er derfor ikke tilfeldig at det er treningsarmbåndene som så langt har fått mest positiv respons.

Der smarttelefonen ofte må forbli i lommen når aktivitetsnivået øker, kan de robuste og enkle plastbåndene fungere som det nødvendige bindeleddet, enten man er i slalåmbakken, svømmehallen, eller på sykkeltur.

Må være moteriktig

«Kroppsnær teknologi vil aldri slå igjennom, hvis ingen vil ikle seg det. Produktene må derfor være enten praktfulle, eller usynlige, sier Sonny Vu, administrerende direktør for Misfit Wearables, i et intervju i den nyeste utgaven av Wired.

Her peker han på en viktig problemstilling.

For i motsetning til en smarttelefon som kan puttes i vesken eller lommen, er kroppsnær teknologi like synlig som et klesplagg eller et smykke.

Det kreves dermed langt mer av designen, både i forhold til moteriktighet og muligheter for variasjon.

Utseende som teller

Når noe er så tett på kroppen holder det heller ikke bare med lekker design, det handler også om hva produktet utstråler.

Selv om Google Glass har fått skryt for både avansert programvare og tidsriktig industridesign er fortsatt brillene for prangende til at man ser noe særlig av dem i offentligheten. De nærmest skriker «jeg er en datanerd».

Det samme gjelder den klumpete Samsung Galaxy Gear, som kan minne om noe hentet ut av en sci fi-film på 1980-tallet.

Det er en vanskelig balansegang for designere at vi ønsker individualitet, men vil ikke stikke oss ut med på feil måte.

Men selv om dette er en ekstra hodepine for utviklerne gjør de nok lurt i å fokusere mindre på innholdet og heller mer på utseende i vårens digitale kappløp.

Les også

  1. Oppskriften som sier klikk

  2. Regjeringen rører ikke 200-kronersgrensen

  3. Knuste iFølelser

  4. Fem digitale trender for 2014

Les mer om

  1. Kultur