Kommentar

Og Facebook bare: Unnskyld! Unnskyld! Unnskyld! | Joacim Lund

  • Joacim Lund
    Joacim Lund
    kommentator

Mark Zuckerberg har bedt om tilgivelse i 15 år. Nå mener mange at myndighetene må gripe inn. Foto: Andrew Harnik / TT NYHETSBYRÅN

Tålmodigheten er slutt, nå truer politikerne Facebook.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Austin, Texas:

«Først og fremst vil jeg be om unnskyldning. Jeg er så utrolig lei meg. Jeg skjelver. Unnskyld, unnskyld, unnskyld».

Lurer du på hvordan du skal legge deg flat, bør du spørre Shaarik Zafar, Facebooks utsendte til teknologikonferansen South by Southwest (SXSW) i forrige uke.

Ikke at han hadde noe valg.

En plattform for hat

Mot slutten av en paneldebatt Zafar deltok i, reiste en mann i salen seg og fortalte hvordan han, hans jødiske kone og barna deres i årevis har vært gjenstand for drapstrusler, hat og konspirasjonsteorier på Facebook, men ikke er blitt hørt når de har bedt om at det hatefulle innholdet må fjernes.

Til slutt holdt den stakkars mannen et foredrag om de menneskelige kostnadene ved Facebooks unnfallenhet. Da han la ut opptaket av foredraget på Facebook, ble det sensurert som hatefullt innhold.

«Unnskyld, unnskyld, unnskyld», sa Zafar. «Jeg skal personlig rydde opp i dette».

Det er fint å be om tilgivelse, altså. Men etter 15 år med unnskyldninger fra Facebook er budskapet hult – og begeret fullt.

Unnskyld meg her og unnskyld meg der

En sak i teknologimagasinet Wired i fjor beskrev hvordan Facebook helt fra begynnelsen har vært på en kontinuerlig beklagelsesferd for å unngå reguleringer som kan bremse veksten. De fleste beklagelsene har handlet om dårlig personvern, med et foreløpig høydepunkt i Cambridge Analytica-skandalen, der stjålne data om rundt 80 millioner Facebook-brukere ble misbrukt blant annet i Donald Trumps valgkampanje.

«Unnskyld», sa Zuckerberg. Men manuset var det samme som ved en annen skandale åtte år tidligere: «Nå skal personverninnstillingene bli mer tilgjengelige for brukerne».

I ukene før årets South by Southwest leste jeg Zucked, en bok om Facebooks indre liv og ansvarsfraskrivelser. Forfatteren, teknologiinvestoren Roger McNamee, var Mark Zuckerbergs mentor i årene da han bygde opp Facebook, og hentet inn Sheryl Sandberg til selskapet.

Etter å ha snakket med McNamee i Austin, sto det klart for meg hva budskapet til hans tidligere protesjé er:

Nok unnskyldninger, Mark. Skjerp deg, eller få myndighetene på nakken.

Mark Zuckerbergs tidligere mentor Roger McNamee er lei av Facebooks unnskyldninger. Nå mener han at myndighetene må gripe inn. Foto: Joacim Lund

Menneskefiendtlig forretningsmodell

«Denne forretningsmodellen er basert på å samle og utnytte brukernes personlige data, men uten hverken brukernes samtykke eller åpenhet rundt det de gjør. Hvorfor er det lovlig?» spurte McNamee retorisk.

Forretningsmodellen er å selge annonser. I seg selv er det uproblematisk. Det McNamee er kritisk til, er at Facebook mangler skrupler i jakten på vekst og profitt. For å øke reklameeksponeringen har selskapet lånt triks fra dataspillbransjen og gambling som får folk til å komme tilbake ofte og bli der lenge. For å øke sannsynligheten for at annonsene utløser kjøp, samler, lagrer og analyserer de absurde mengder data om brukerne, slik at de kan eksponeres for den riktige reklamen til riktig tidspunkt.

Facebooks tidligere toppsjef Sean Parker har kalt det å «utnytte en svakhet i den menneskelige psyken». Chamath Palihapitiya, tidligere sentral i Facebooks avdeling for brukervekst, har sagt at «de dopamindrevne tilbakemeldings-hamsterhjulene vi skapte ødelegger samfunnet».

McNamee kaller det adferdsmanipulasjon. Ingen plattform i verden er bedre til å påvirke folk. Problemet er at også folk med onde hensikter kan benytte seg av det. Facebook blir brukt til spionasje, å destabilisere og ødelegge demokratiske valg, til å undertrykke folkegrupper, som propagandakanal for terror, som vi så for noen dager siden, til spredning av konspirasjonsteorier, polarisering og falske nyheter, bare for å nevne noe.

Kan bli regulert

Nå tyder alt på at både personvern og konkurransehensyn vil bli hete temaer i den amerikanske valgkampen det neste året. Presidentkandidatene Elizabeth Warren, Amy Klobuchar og Cory Booker har alle varslet at de vil gjøre regulering av Facebook og de andre teknologikjempene til en kampsak. Og argumentene deres er gode:

Etter 15 år med overtramp og unnskyldninger må teknologikjempene tvinges til å ta personvern alvorlig. Og etter like mange år med aggressive oppkjøp av potensielle konkurrenter er hindrene for konkurranse og innovasjon blitt så store at selskapene må tvangsdeles.

Sannsynligvis er det nødvendig med reguleringer. De kommer ikke til å endre seg frivillig. Forretningsmodellen tillater det ikke.

Zuckerberg mener det sikkert når han sier at han er opptatt av å tjene menneskeheten.

Han er bare enda mer opptatt av å tjene penger.

Les også

SXSW oppsummert: 5 teknologitrender som endrer verden akkurat nå | Joacim Lund

Les mer om

  1. Kommentar Joacim Lund
  2. Digitalisering
  3. Sosiale medier
  4. Teknologi
  5. Joacim Lund
  6. Cambridge Analytica
  7. Facebook