Kommentar

Gigantkampen mellom Apple og Spotify starter nå

  • Robert Hoftun Gjestad
    kulturjournalist

Strømmekampen mellom Spotifyog Apple Music starter tirsdag. Apple Music

Å tjene 1,6 øre pr. lytt på en låt høres ikke mye ut, men det er de store pengene i musikkindustrien man nå for alvor kjemper om.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Ifølge Facebook-arrangementet «Apple Music Launch», vil det 18.00 norsk tid tirsdag komme en programvareoppdatering for din Iphone og/eller Ipad.

Oppdateringen inneholder en ny app for Apple Music,teknologigigantens musikktilbud, som blant annet er en strømmetjeneste lik Spotify eller Tidal.

Bare nok en musikktjeneste, tenker du kanskje? Jo, for så vidt.

Den store forskjellen er at anslagsvis 850 millioner andre mennesker verden over også får den samme appen inn på sine mobiler eller pad-er i dag. Et par tastetrykk og et passord, og man er inne.

Det kan forandre hele musikkindustrien.

Gigantene slåss allerede

Kampen om de attraktive strømmerne har pågått i flere år, spesielt nord i Europa, men er for alvor intensivert det siste halvåret. Årsaken er muligheten for å tjene amerikanske dollar.

For etter gode år med først fysisk, så digitalt salg av musikkfiler, følger det amerikanske markedet nå etter det nordiske over på strømming. Selvfølgelig, kan vi si herfra.

Det er alltid vanskelig å spå, men bortsett fra enkeltland og nisjeprodukter som vinyl, vil jeg tro at det om fem-seks år ikke lenger finnes et marked for fysisk salg eller nedlastning av musikk. Eller film og TV-serier, for den del.

Alle vil strømme.

Det er også derfor Apple Music kommer nå, siden musikksalget i Tunes-butikken gikk ned med 13–14 prosent i fjor, og har fortsatt nedover i år.

Tror på ny gullalder

I musikkbransjen tror man på en ny gullalder, etter et tiår der salgsinntektene er halvert, og tanken er lett å følge. Tall fra den internasjonale bransjeorganisasjonen IFPI viser at det ved utgangen av fjoråret kun var 41 millioner betalende strømmekunder globalt.

Da er det ikke rart at mange håper på Apple Music, og deres potensielt 850 millioner brukere. Markedet vil øke, spørsmålet er hvor mye.

Apple selv håper på 100 millioner abonnenter, og giganten har prøvd å presse både priser og royalty til artister og låtskrivere ned, uten å lykkes. Da de fikk verdens uavhengige plateselskaper, og ikke minst Taylor Swift imot seg, måtte de gi opp, og betale som hovedkonkurrenten Spotify.

De eneste pengene

For artistene vil det ifølge New York Times si 1,6 øre pr. lytt på en låt i forbrukernes gratisperiode, og anslagsvis noe over det dobbelte når brukerne betaler for strømmingen.

Småpenger for de aller fleste artister, så klart, men potensielt en solid neve dollar for musikkbransjen sett under ett. Her pågår fordelingskampen mellom stor og liten allerede, og den vil bli bare tøffere, nå som volum og inntektsmuligheter øker.

Med må man være, uansett. For snart er dette de eneste pengene som finnes.

  1. Les også

    Apple Music kommer 30. juni

  2. Les også

    Apple snur etter Taylor Swift-brev

  3. Les også

    Slik skal Apple banke Facebook

Les mer om

  1. Kultur
  2. Apple

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Strømmetjenester som Apple Music, Tidal og Spotify taper milliarder hvert år. Hvem dør først?

  2. KULTUR

    Spotify får ny strømmekonkurrent i år

  3. KULTUR

    Slik skal Youtube «plage» brukerne til å betale for seg

  4. KULTUR

    Marcus & Martinus bidrar til nye plusstall i platebransjen

  5. KULTUR

    Tøffere for norske artister å få suksess ute

  6. KULTUR

    Kraftig vekst i musikkbransjen etter flere kriseår