Kommentar

Frykter medier uten filter

  • Cecilie Asker
    Avdelingsleder

I et samfunn hvor informasjonen flyter fritt er det mer enn noen gang behov for seriøse medier som kan sortere, sile, kna og elte informasjonen for dem som skal konsumere den, skriver Cecilie Asker. Foto: Ane Hem

Mediebransjen presses av sosiale medier til å tenke nytt. Men selv om presentasjon og plattform er i stadig forandring, bør prosessen fortsatt være den samme.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Denne uken lanserte TV2 et nytt prosjekt de kaller TV Lab , hvor de har invitert en rekke norske produksjonsselskaper til å presentere nye realitykonsepter i deres sendeflater.

Etter at alle har fått sin tilmålte skjermtid er det opp til seerne å avgjøre hvilke program som skal få leve videre.

Totalt er det tolv nye konsepter som er plukket ut til dette prosjektet.

Innholdsmessig er det stor variasjon, men felles for de fleste er at de hører hjemme i den mest kontroversielle enden av realityskalaen.

Blant programmene som har fått mest medieoppmerksomhet i forkant finner man «Plata», et humorprogram med narkomane, «Maniac», som handler om pasienter på en psykiatrisk avdeling, «Walk of Shame», som intervjuer folk på vei hjem fra one night stands, og «Løslatte på date», som følger et knippe fanger fra fengselsporten til romantiske møter.

Halve jobben

At reality-TV forsøker å flytte grensene for hva som er allment akseptabelt underholdning på tv-skjermen er ikke noe nytt.

Det har nærmest vært dagligdags kost på norske tv-skjermer siden Big Brother ble lansert i 2001.

Men jo mer kontroversielt innholdet er, jo mer redaksjonelt gjennomarbeidet og bedre håndverk må det være for at resultatet skal bli bra. Ved å la seerne velge mellom en haug med halvferdige programmer hopper TV2 over en viktig del av denne arbeidsprosessen.

Senker kvaliteten

TV2 er riktignok inne på noe viktig når de melder at de ønsker å engasjere seerne med frisk og nyskapende tv-underholdning.

Men denne nytenkingen bør omfatte ideer, presentasjonsgrep og plattformer, ikke selve arbeidsprosessen.

Erfaringsmessig er det sjeldent mer enn en eller to av disse tolv programmene som ville tatt steget fra et storyboard på møterommet til et ferdig programkonsept på tv-skjermen.

Å bruke sendeflaten til å eksperimentere med programutvikling på denne måten, blir dermed bare en måte å senke det samlede kvalitetsinntrykket på.

Dagsnytt på Facebook

Tiden hvor tradisjonelle medier var ledende på nyhetsformidling er over.

Det ble tydelig da Facebook forrige måned skrev norsk mediehistorie ved å passere NRK som ble landets største mediekanal. Men selv om sosiale medier presser tradisjonelle mediekanaler til å tenke nytt er det fortsatt viktig å holde på noen av kjerneegenskapene.

Fordi i et samfunn hvor informasjonen flyter fritt er det mer enn noen gang behov for seriøse medier som kan sortere, sile, kna og elte informasjonen som skal konsumeres.

Les også:

Les også

Er det mulig å bli landets største mediekanal uten å produsere innhold? Jepp. Facebook har gjort det.

En hemmelig prosess

Riktignok kan også sosiale medier, ved hjelp av automatiske innstillinger og avanserte algoritmer gjøre noe av denne jobben. Men som brukere vet vi foreløpig veldig lite om hvordan utvelgelsen og prioritering av informasjon skjer.

Mens vi i tradisjonelle medier spiller med relativt åpne kort, både i forhold til våre etiske retningslinjer, kommersielle hensyn, vårt forhold til kildekritikk og vårt samfunnsoppdrag, er derimot det meste av arbeidsprosessen i sosiale medier fortsatt hemmeligstemplet.

Det vil for eksempel si at når en nyhet dukker opp i nyhetsstrømmen din på Facebook, vet du ikke om det skyldes at de har regnet seg frem til at dette er noe som interesserer deg, eller om noen har betalt for at dette skal interessere deg.

Snu hver stein

Åpenhet om arbeidsmetode er et av de tradisjonelle mediekanalenes sterkeste kort i den nye mediehverdagen, nettopp fordi det gir brukerne muligheten til å være uenig.

Et annet sterkt kort er grundighet, for det skal sørge for at vi så ofte som mulig leverer produkter som lever opp til brukernes forventninger.

I årene som kommer blir vi nødt til å snu hver stein på veien, for å finne nye måter å nå igjennom i en medievirkelighet som er i konstant endring.

Men frisk og nyskapende nyhets— og underholdningsformidling kommer vi aldri til å skape ved å ta snarveier underveis.

Les også:

  1. Les også

    Svidd gummi og rødglødende bremseklosser

  2. Les også

    Bare bok gjør ingen klok

Les mer om

  1. Kultur

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Usikker på hvor mye Facebook lagrer om deg? Her svarer den norske Facebook-sjefen

  2. KULTUR

    Derfor vil NRK at du skal logge inn

  3. KOMMENTAR

    Sidene sprer uetisk søppel som burde blitt dumpet på de elendige ideers gravplass. Men er sensur løsningen?

  4. KULTUR

    «Paradise Hotel» drar unge TV-seere med strømming, apper og sosiale medier

  5. KOMMENTAR

    Bør vi lytte til denne mannen?

  6. KOMMENTAR

    Mer av det samme