Kommentar

Her er Plan- og luftslottetaten i full sving | Andreas Slettholm

Med sin voldsomme kamp mot E18 i Bærum, skulle man tro at Oslo-byrådet vil være konsekvent motstander av dyre veiprosjekter. Men nei da.

Skøyen-planene slik de så ut da områdeplanen ble sendt ut på høring i fjor.
  • Andreas Slettholm
    Andreas Slettholm
    Kommentator

Nevner man Skøyen, dukker sjelden «pulserende natteliv» opp som en umiddelbar assosiasjonen. Foreløpig. Men nå skal Skøyen bli 24-timersby, som er det nye in-ordet i Plan- og bygningsetaten. Enklere sagt: Det skal bli mindre dødt der om kvelden.

Og godt er det, selv om prosessens gang går noe skjevt. Utbyggere er i harnisk fordi byggehøydene er for lave, naboene fordi de er for høye. Blant annet. Slike uenigheter i et av Oslos største utviklingsprosjekter er ikke helt uventet, snarere tvert imot. Det er jo ikke småsaker det er snakk om: 6000–7000 nye boliger, splitter ny T-banestasjon, minst 10.000 nye arbeidsplasser og mulig badeanlegg der det i dag ligger et ikke veldig folkevennlig båtopplag.

Les hele saken med abonnement