Kommentar

Kjetil Lismoen: Kunsten å vinne Oscar

  • Kjetil Lismoen

Erik Poppe har regissert storfilmen «Kongen nei». Junge, Heiko / NTB scanpix

Å vinne Oscar handler like mye om en vellykket kampanje som en god film. En drittpakke kan også komme godt med.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det ble ingen norsk Oscarnominasjon i år. Det var det heller ingen som forventet. Kongens nei var en outsider i oppløpet av en spesialdistanse få i Hollywood følger med på. Onde tunger vil ha det til at det bare er pensjonistene i Oscar-akademiet som har tid til å se de fremmedspråklige filmene, noe som gjør at valgene ofte blir konservative. Det handler altså om å legge visningene til kinoer som er nær akademiets medlemmer og rullatorvennlige.

Les også

To tilfeldigheter reddet livet hans da kongen sa nei

Som en valgkampanje

I et intervju med NRK la ikke regissør Erik Poppe skjul på at de har hatt få ressurser til å lansere en kampanje for Kongen Nei, ikke minst sammenliknet med de amerikanske storfilmene. Og en vellykket kampanje er helt avgjørende. Det er noe bookmakerne ser nøye på når de skal anslå vinneroddsen. Selv nettstedet FiveThirtyEight, som forutså Obamas valgseier for fire år siden, har begynt å skrive analytisk om ressursene som settes inn i en Oscarkampanje.

Les også

Oscarnominasjoner til Sverige og Danmark

Drittpakker

Som i presidentvalget slippes det også her drittpakker som kan være vanskelig å spore. Nate Parkers Birth of a Nation fikk en brakpremiere i Sundance i fjor der filmen ble fremhevet som en favoritt til Oscarløpet.

Men så gravde noen fram historien om hvordan Parker i 1999 ble anklaget for voldtekt av en medstudent på Penn State-universitetet. Han ble frikjent under rettsprosessen, men det hjalp ikke. Filmen mistet sitt momentum, den gikk dårlig på kino og forsvant fra Oscar-diskusjonen.

Rasismeanklager

Isteden kom Ken Lonergans Manchester by the Sea inn som en ny og frisk dark horse. Men ingen er perfekt. Det viste seg at Casey Affleck i hovedrollen, som nå er nominert, ved to tilfeller har vært anklaget for grov seksuell trakassering.

Men i motsetning til Parker, hadde denne drittpakken ingen konsekvenser for filmens vinnersjanser.

Parker er svart, Affleck er hvit, og selvsagt utløste det anklager om rasisme og forskjellsbehandling. Det var liten tålmodighet med argumenter om at privatlivet til de to skuespillerne ikke burde avgjøre hvordan vi bedømmer dem som skuespillere.

Gibson inn i varmen

Noen er inne i varmen, andre er ute, og bare noen få får lov til å vende tilbake. I år er det Mel Gibson som er tatt til nåde, med flere nominasjoner for Hacksaw Ridge som han regisserer og produserer.

Men det tok ham ti år å riste av seg det verste stigmaet etter at han ble avkledd i full offentlighet for sine rasistiske utsagn. Men anklager om rasisme er også noe som forfølger Oscar-akademiet selv. Det toppet seg i fjor da fraværet av fargede nominerte var på et bunnivå og kritikken haglet i mediene. Resultatet ble en overhaling av utvelgelsesprosessen som vi fikk en smakebit på i dag.  

Feirer seg selv

Og ja, det er blitt flere farger: Det er seks filmer med afroamerikansk-relaterte temaer, slik bransjebladet Deadline tolker det, og til sammen ti svarte skuespillere og filmskapere som er sentrale for nominerte filmer.

Akademiet vil garantert utnytte anledningen til å feire dette framskrittet, og hva er vel en bedre anledning enn en film som feirer Hollywood selv? La La Land fikk hele 14 nominasjoner, som er en tangering av rekorden som Titanic lenge holdt sammen med All About Eve. Den handler om et par som drømmer om å lykkes i Hollywood, selve grunnfortellingen til de som lever i filmkolonien.

Og én ting har akademiet lært etter fjorårets medieslakt, kanskje inspirert av Donald Trump: For å unngå kritiske spørsmål har det for første gang droppet den rituelle pressekonferansen og lagt ut all info på sosiale medier. Akademiets kampanje for å styrke Oscarprisens status har stø kurs mot utdelingen 26.februar.

Les mer om

  1. Film
  2. Oscar

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Er #metoo et endelig farvel til Hollywoods mannsgriser?

  2. KOMMENTAR

    Kjetil Lismoen om Oscar-sirkuset: Bare plass til én minoritet av gangen

  3. KULTUR

    Filmkritiker om Oscar-utdelingen: – Det er fremdeles latterlig dårlig mangfold i nominasjonene

  4. KULTUR

    Disse er favoritter til Oscar-nominasjonene

  5. VERDEN

    Harvey Weinstein kastet ut av Oscar-akademiet

  6. KOMMENTAR

    Har Metoo-kampanjen gjort at vi ikke lenger kan like Woody Allen-filmer?