Kommentar

«De kan med noen tastetrykk ta livet av selskaper og produkter. Er du beredt?»

Det er en sårbar og farlig strategi å gjøre seg avhengig av de store plattformene, skriver utviklingsredaktør Eirik Hammersmark Winsnes.

  • Eirik H. Winsnes
    Utviklingsredaktør

Da Amir Moussavian leste beskjeden han hadde fått fra Apple, må gründeren ha forstått at suksessen han hadde bygget opp kunne være i fare. Appen som hjalp foreldre å sette grenser for barnas skjermbruk var en enorm suksess. Den hadde blitt lastet ned tre millioner ganger. Apples digitale markedsplass App-store gjorde det mulig. 80 prosent av appens inntekter kom derfra. Beskjeden fra selskapet viste tydelig at det også hadde makten til å ta alt i fra ham: dersom ikke OurPact ble endret i løpet av 30 dager, ville den stenges ute fra App-store.

Moussavian var ikke alene. The New York Times kunne nylig vise hvordan Apple gjennom det siste året har stengt ute en rekke apper for skjermkontroll fra selskapets digitale markedsplass, App-store. Selskapene hevder Apple stenger dem ute fordi de konkurrerer med Apples egen tjeneste for skjermkontroll - og fordi Apple egentlig ikke ønsker at folk skal bruke mindre tid foran skjermen.

Les hele saken med abonnement