Kommentar

Når sykkelen blir hellig ku | Hilde Lundgaard

  • Hilde Lundgaard
    Hilde Lundgaard

Bileierne i Ulelvålsveien våknte til varsel om at det var forbudt å parkere i dag. Når og hvor lenge forbudet varer, sa skiltene ingen ting om. Foto: Borgen, Ørn

Trodde du Oslos sykkelsatsing ville bli smertefri? Nå begynner kampen om plassen.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Har du opplevd å komme hjem om kvelden og sirkle langsomt rundt i nabolaget på jakt etter en luke der du kan få tynt inn bilen? Kjent lettelsen når doningen omsider står trygt og lovlig, og du kan glemme den?

Hvordan tror du det da er å komme ut neste morgen når du skal gå, sykle eller ta buss til jobben, og oppdage en skilthette der det står «veiarbeid» og «parkering forbudt». Ikke noe tidspunkt for når forbudet gjelder. Bare at det er forbudt.

Smekkfullt nabolag

Slik var det for rundt 120 bileiere i Ullevålsveien i Oslo i dag tidlig. Vær så god! Flytt bilen. Til en ledig plass som neppe finnes i et allerede smekkfullt nabolag.

Det var neppe den gode fredagsfølelsen som preget bileierne i området, for å si det forsiktig. Så spørs det hvor jublende glade syklistene som suste mot sentrum var. Det er nemlig for deres skyld veien må ryddes, slik at de 1,3 centimetrene mulig snøfall i natt skal kunne fjernes umiddelbart. Ellers vil de parkerte bilene kunne dra med seg litt snø over i sykkelfeltet når de passerer det på vei ut i veibanen.

Vi får håpe de virkelig setter pris på ekstraservicen fra Oslos nye slagkraftige sykkelprosjekt. For belastningen for bileierne er betydelig.

  • Les om den nye ryddepraksisen her.

For mye av det gode

Jeg er selv ivrig syklist. For en god del år siden skrev jeg en kommentar i herværende avis med tittel: «Oslo – et sykkelhelvete». Tittelen var ingen overdrivelse, og jeg heier helhjertet på sykkelsatsingen som omsider monner i byen. Endelig er det noen – det nye byrådet — som har skjønt at vi syklister faktisk bør belønnes. At vi bidrar til å løse et problem.

Men. Mange syklister eier også en bil. Som må ha et sted å stå når vi lar være å bruke den. I indre by er kampen om disse stedene som kjent allerede en operasjon som ikke bidrar til sinnets munterhet. Skal folk i tillegg måtte være beredt på å dra ut på p-plass-sirkling også før jobb i tilfelle snø, begynner det å minne om ren plaging.

Mer i vente

Ideelle forhold for syklistene til enhver tid kan ikke bli så viktig at «sykkelhelvetet» skyves over på oss som stadig velger å eie en bil. Det er i så fall betydelig flere enn 250 bileiere i Ullevålsveien som etter hvert vil merke den nye sykkelpolitikken i hverdagen.

Som syklist følte jeg meg en gang som pariakaste. Jeg ser ingen grunn til å ende som hellig ku.

Les mer om

  1. Kultur
  2. Sykkelpatruljen

Flere artikler

  1. OSLO
    Publisert:

    Byrådet gir seg ikke: Vil rydde vei for vintersyklistene ved å fjerne P-plasser

  2. OSLO
    Publisert:

    Sykkelbyråden forberedt på bråk når hun fjerner parkeringsplasser

  3. OSLO
    Publisert:

    Rundt 1800 parkeringsplasser skal fjernes i Oslo de neste årene

  4. OSLO
    Publisert:

    1300 P-plasser skal fjernes. Se hvor her.

  5. OSLO
    Publisert:

    Alle vil satse på sykkel. Resultatet: En økning fra 5 til 7 prosent.

  6. OSLO
    Publisert:

    Nå vil byrådet spandere sykkelreparasjoner for å hindre smitte