Kommentar

Høie går inn for landing i luftambulansekrisen

  • Joacim Lund
    kommentator

Helseminister Bent Høie (H) bre grillet i Stortinget tirsdag. Inge Grødum

Med så mange luftige forslag er det viktig at noen har bakkekontakt.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I sommer var jeg oppe i et småfly og fikk prøve meg på en rulle. Trikset var å kline stikka rett ut til siden og rette opp igjen i rette øyeblikk. I stedet skjøv jeg den skrått fremover. Jeg ble presset med enorm kraft opp mot taket. Himmel, stein, himmel, stein, himmel, stein. Der og da var jeg helt sikker på at jeg ville bli smurt utover svabergene noen sekunder senere.

«Sånn,» sa den erfarne instruktøren rolig og tok over stikka. Han virket ikke engang spesielt stresset.

De siste ukene har jeg tenkt mye på min nær døden-opplevelse. Slik må det oppleves å være helseminister Bent Høie nå, har jeg tenkt. Et velment, men litt klønete grep for å fornye luftambulansetjenesten, og så blir han sugd inn i en nedadgående spiral.

Lander på føttene

Tirsdag måtte Høie redegjøre i Stortinget for hvordan han har håndtert luftambulansekrisen – for ikke å snakke om hvordan den kunne oppstå i utgangspunktet. Han var ikke helt stø i stemmen, stakkar, men landet til slutt på føttene.

Høie og alle fra opposisjonen er hjertens enige om at noe må gjøres. Men hva?

Rødts Bjørnar Moxnes vil utrede en statlig flytjeneste. Det er en dårlig idé. Flyambulansen har vært outsourcet i mange år med svært gode resultater. Og en kan saktens spørre seg om det ville vært betryggende om de statlige helseforetakene skulle drive flyselskap. Det er jo et stykke utenfor kjernevirksomheten deres, for å uttrykke det forsiktig.

Dyrt og dårlig å annullere

De andre forslagene til tiltak går i hovedsak ut på to ting: Å annullere kontrakten helseforetakene har signert med Babcock, og å videreføre kontrakten med Lufttransport AS. Heller ikke disse ideene er spesielt gode. Den siste kan til og med være ulovlig.

«Det vil koste penger å annullere en kontrakt, men ødelagte liv har også en verdi,» sa Senterpartiets Kjersti Toppe.

Toppe har selvsagt rett i begge deler. Annulleres kontrakten, vil Babcock med loven i hånd kunne kreve penger for både påløpte kostnader og tapte fremtidige inntekter. Men ser vi helt bort fra pengene, slik Toppe antyder at vi bør, er det slett ikke gitt at det vil gi folk i distriktene et mer pålitelig helsetilbud.

Lover god kvalitet

Noe av kritikken mot overgangen fra Lufttransport handler om kvalitet. Og det stemmer at Babcock legger opp til færre piloter i turnus og færre reservefly. Til gjengjeld blir flyflåten fornyet. Derfor kan Høie hevde med en viss troverdighet at tjenestene vil holde høyere kvalitet fra neste sommer enn tjenestene vi har i dag, selv om vinneranbudet ikke ble vurdert som det beste på kvalitet.

Det er foreløpig ingenting som tyder på at Babcock ikke vil klare å oppfylle sin del av avtalen når de tar over driften neste sommer. De har ikke gjort noe annet galt enn å levere vinneranbudet. Det er viktig å huske på når kritikerne ønsker å videreføre avtalen med Lufttransport. Det er Lufttransport som bryter avtalen når pilotene sykmelder seg og flyene står på bakken. Og Høie har en plan for å bøte på skaden.

Går mot lysere tider

To helikoptre er leid inn, begge fullrigget med medisinsk utstyr og personell. Babcock står klar til å steppe inn med fly og personell. De kan til og med begynne å overta baser allerede nå, dersom Lufttransport fortsetter å svikte – noe som neppe vil slå heldig ut for Lufttransport i kommende anbudsrunder. Høie lover dessuten at den akutte krisen snart vil være over, og at beredskapen vil være tilfredsstillende innen ukens utløp. Det virker rimelig, all den tid Babcock nå har tilbudt alle Lufftransports piloter jobb. Forhåpentligvis vil det få dem til å føle seg bedre, slik at de kan fly igjen – til Babcock overtar neste sommer.

Nyttige erfaringer

Moxnes har imidlertid ett veldig godt poeng: Vi kan ikke ha en ordning der vi risikerer å miste all kompetanse i luftambulansetjenesten hvert sjette år. Og er det én åpenbar feil som er blitt gjort, er det ikke å ta høyde for risiko knyttet til overgangsforhandlingene.

Det kan godt hende at det ville vært smart å kreve virksomhetsoverdragelse, slik at de 110 pilotene ble med videre. Men det er urimelig å piske Høie for ikke å ha stilt krav om det, ettersom det aldri er blitt stilt krav om det tidligere heller. Det kan også være en god idé å være mer opptatt av kvalitet enn pris i neste runde.

Når Babcocks kontrakt går ut i 2025, må regjeringen sørge for å ha planlagt en anbudsrunde og en eventuell overgang til ny operatør mye bedre, og sørge for å beholde tjenestens verdifulle spisskompetanse.

Men akkurat nå er det viktigere å gjenopprette normalsituasjonen enn å finne på noe ekstremt.

Les mer om

  1. Luftambulansen
  2. Joacim Lund
  3. Fly

Relevante artikler

  1. NORGE

    Stortingsflertallet vil instruere Høie om å sikre at ambulanseflypiloter blir med videre

  2. NORGE

    Opposisjonspartiene: – Annuller anbudet om luftambulansetjenesten

  3. NORGE

    Høie forsvarte seg i Stortinget

  4. KOMMENTAR

    «Handlekraftige» politikere er det siste syke finnmarkinger trenger nå

  5. KOMMENTAR

    Luftambulansekrisen: «Tar du fyr i dag, bør du sørge for å gjøre det i en av de store byene»

  6. NORGE

    Lufttransport: Føler seg lurt