Kommentar

Unibuss-saken: Korrupsjonsalarmen ringte, men de ansvarlige politikere gjorde ingenting | Andreas Slettholm

  • Andreas Slettholm
    Andreas Slettholm
    Kommentator

Tillitsvalgt i Unibuss Jan Erik Skog fikk til slutt oppreisning, blant annet ved å bli tildelt Fritt Ord-prisen for sin varsling.

Oslo kommune brukte over ti år på ikke å oppdage korrupte forhold i Unibuss. Onsdag ble punktum satt for rettsoppgjøret.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I Bergen har de ordførere, cruiseskip og 17. mai-dåp og Venezia. Oslos korrupsjonssaker er litt mindre utspjåket. Det handler om en oppussing her, noen kontanter i hånden der, og en og annen smøretur.

Den såkalte Unibuss-saken er i så måte en erketypisk sak om økonomiske misligheter i kommunal regi. Det er ikke nødvendigvis snakk om champagne og prangende forbruk. Snarere er det kommunalt ansatte i strategiske stillinger som benytter sin posisjon til å tuske til seg ulovlige fordeler og tjenester.

Unibuss-sjef Helge Leite fikk pusset opp huset sitt av en av Unibuss-leverandørene. Verdien var over én million, og fakturaer gikk til busselskapet. Han og andre Unibuss-sjefer lot seg påspandere turer til Skiskyting-VM i Ruhpolding og Formel 1-løp i Budapest. Dekkleverandøren til Unibuss betalte sistnevnte.

«Jeg tenkte ikke så mye på at det var korrupsjon, men jeg fikk fordeler jeg ikke skulle hatt», har Leite selv sagt.

Nesten mer oppsiktsvekkende enn selve lovbruddene er denne forklaringen. For hvis toppledere har et så lite gjennomtenkt forhold til korrupsjon, hvordan er da holdningene lenger ned i systemet?

• Les også: T-banefører sparket etter 28 år på grunn av illojalitet

Ble aldri hørt

Unibuss-saken handler også om at varslere aldri ble tatt seriøst nok. Fritt Ord-vinner Jan Erik Skog advarte om tvilsomme forhold i Sporveisbussene allerede på slutten av 90-tallet. Det handlet nettopp om dobbeltroller, smøreturer og tvilsomme fakturaer.

Gjentatte varslinger til sporveissjefer og politikere i løpet av 2000-tallet førte heller ikke frem. Kommunerevisjonen undersøkte påstandene i 2008, og konkluderte med «uheldige» forhold og det som i kontrollutvalget ble ansett som «mulige lovbrudd».

Tross dette ble rapporten i praksis lagt i en skuff av det sittende Høyre/Frp-byrådet.

Hjelp fra Tyskland

Det var til slutt en større opprulling av rene bestikkelser fra busselskapet MAN i Tyskland som gjorde at korrupsjonen i Kollektiv-Oslo ble etterforsket. Den alvorligste delen av saken handler da også om hvordan busselskapet har utbetalt flere millioner kroner til sjefer i Unibuss og Norgesbuss for at de skulle velge MAN-busser i anbudskonkurranser.

Likevel: Av ti domfelte personer i tilknytning til Unibuss-saken, er det bare tre som har tilknytning til den tyske MAN-saken. Disse forholdene hadde trolig aldri blitt pådømt uten tysk politis hjelp.

For dårlig politisk kontroll

Onsdag behandlet Høyesterett straffutmålingen til tre av de dømte. Når dommen kommer, er siste kapittel i Unibuss-saken skrevet. Den vil gå inn i historiebøkene som en av de store korrupsjonssakene i vår hovedstad.

Spesielt begredelig er hvordan opplysningene om svært tvilsomme forhold ble behandlet. Det er ikke tvil om at de ansvarlige politikerne hadde for dårlig styring og kontroll med Kollektiv-Oslo på 2000-tallet.

Det gjorde det lettere både å gjøre store feilinvesteringer og bedrive korrupsjon på toppnivå.

  • I Oslos kollektivtrafikk er ikke alt helt lett å forstå i dag heller: Det kommunale Oslo Vognselskap leide inn PR-byrå til å skrive samferdselsbyrådens hyllest til selskapet

_*Innspill eller tilbakemeldinger? Kontakt Aftenpostens Oslo-kommentator [her!

Flere artikler

  1. DEBATT
    Publisert:

    Korrupsjon og ukultur i Oslo må varsles | Moxnes og Folkvord

  2. OSLO
    Publisert:

    Dømt til fengsel for grov korrupsjon i Unibuss

  3. NORGE
    Publisert:

    Skannere, alkolås og overvåking med kamera. Slik bruker arbeidsgivere overvåking til å sparke ansatte.

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Telenor har nå 95 prosent av kundene i land med mye korrupsjon. Andelen vokser.

  5. KOMMENTAR
    Publisert:

    Et byråkrati som skalter og forvalter?

  6. KOMMENTAR
    Publisert:

    «Statuekommisjon» er en elendig idé