Kommentar

Kjetil Lismoen om Oscar-sirkuset: Bare plass til én minoritet av gangen

  • Kjetil Lismoen

Filmen «Moonlight» vant Oscar for beste film. Det er en usminket oppvekstskildring av en afroamerikansk homofil mann. Foto: David Bornfriend

Hollywood ynder å smykke seg med sine liberale verdier utad, men drives i realiteten som en lukket herreklubb.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Den suverent største medlemsgruppen av Oscar-akademiet er skuespillere. Det kan forklare de 14 nominasjonene til La La Land, en film som mytologiserer drømmen om å bli filmstjerne i Hollywood.

Det er en underholdende og søt musikal, men den fortjente ikke denne dominerende plasseringen i oppløpet.

Så altoverskyggende var den at den snek til seg prisen for beste film ved en feiltakelse, da Faye Dunaway ble tildelt feil konvolutt. Jeg var nok ikke alene om å trekke et lettelsens sukk da outsideren Moonlight ble ropt opp som den rettmessige vinner, og La La Land «bare» endte opp med seks priser.

  • Les om Oscar-nattens skandale: Revisorfirmaet PriceWaterhouseCoopers sier unnskyld.

I en tid da opprivende kulturkonflikter stikker dypt i det amerikanske samfunnet, ville en slik overveldende hyllest av glasur framfor en usminket oppvekstskildring av en afroamerikansk homofil mann, framstått som besynderlig.

Moonlight er ingen typisk Oscarvinner, den er laget på lavt budsjett, uten etablerte filmstjerner. Men den formidler noe essensielt om den amerikanske erfaringen.

Fullt kaos på Oscarnatten: «La La Land» ble utropt til vinner ved en feil. Foto: LUCY NICHOLSON / X90050

Én minoritet av gangen, takk!

Foran årets utdeling hadde akademiet foretatt endringer i retningslinjene for medlemskap. Det var på høy tid. I 2012 hadde Los Angeles Times foretatt en undersøkelse som viste at 94 prosent av akademiets medlemmer var hvite og 77 prosent var menn.

Det ledet som kjent til #OscarSoWhite-kampanjen som rystet akademiets grunnvoller.

Årets nominasjoner var et svar på det: ikke i akademiets historie var så mange afroamerikanske fortellinger og skuespillere nominert. Noen av dem endte opp med priser: både Mahershala Ali (Moonlight) og Viola Davis (Fences) fikk Oscar for beste birolle.

Prisen for beste hovedroller gikk som forventet til Casey Affleck for Manchester by the Sea og Emma Stone for La La Land, som begge var verdige og hvite favoritter.

Jeg tipper Oscar-akademiets leder Cheryl Isaacs, som selv er afroamerikansk, nå trekker et lettelsens sukk. Man har oppnådd en større variasjon. Det kan likevel virke som det bare er plass til én minoritetsgruppe av gangen: skuespillere med asiatisk og latinamerikansk bakgrunn har nesten forsvunnet. Og kvinnene, vel, de står på stedet hvil.

Men Hollywood er en konservativ bastion og Isaacs forventer resultater på lengre sikt.

«Pinko liberals»

I det amerikanske samfunnet omtales Hollywood og akademiet ofte nedsettende som pinko liberals, og de møter liten respekt for sin politiske misjonering.

Derfor gjorde neppe nattens mange utfall mot president Trump særlig inntrykk utenfor filmkolonien.

Det var bare erklæringen fra iranske Asghar Farhadi, som vant prisen for beste ikke-engelskspråklige film og som valgte å utebli i protest mot den amerikanske immigrasjonspolitikken, som minnet oss på at noe prinsipielt viktig står på spill.

Hollywood ynder å smykke seg med sine liberale verdier utad, men drives i realiteten som en lukket herreklubb.

Janice Min, mangeårig redaktør av Hollywood Reporter, som selv har asiatisk bakgrunn, mener lite vil forandre seg før bransjestrukturene åpner seg. Når hun nå gir seg som redaktør forsvinner en av ekstremt få, om ikke den eneste asiatiske og kvinnelige lederskikkelsen i amerikansk filmindustri.

En mager trøst må det være at kinesiske selskaper kjøper opp stadig mer av Hollywood. Det vil kanskje gi flere kinesiske skuespillere i sentrale roller på lang sikt. Men det tilfører neppe filmkolonien flere liberale verdier.

Nyhetsbrev Trenger du en ny serie å se på? Få rykende ferske anbefalinger fra film- og serieanmelder May Synnøve Rogne på e-post.

Les mer om

  1. Hollywood
  2. Oscar
  3. Film