Kommentar

Sin fars datter

  • Forf>
  • <forf>shabana Rehman <

BAKSTREVERSK.Det er ikke første gangen moderne unge kvinner som eksponerer sin seksualitet og kropp, blir knyttet opp mot fedrene sine. Men måten faren knyttes til sin datter på, får meg til å gremmes.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

DET REAGERES MED et gjesp på Dagbladets sexforside om at porno også er feminisme. En burleskdanserinne synger ut etter kontroversen rundt hennes yrke som pornoskuespiller og hennes innslag med lekent burlesk-striptease, under en norsk musikkfestival i sommer. Jeg gjesper selv, men det som derimot får brysthårene mine til å reise seg er at denne jenta blir tillagt en ekstra opplysning på den samme avisforsiden: advokat-datter.

Spott.

Det er ikke første gangen moderne unge kvinner som eksponerer sin seksualitet og kropp, blir knyttet opp mot fedrene sine. Slik Åge Aleksandersen ble spottet rundt kringkastingen av hans strippedatter? Det er ikke engang tabloid. Det er en bakstreversk og ondskapsfull måte å omtale voksne kvinner og deres fedre på. En rekke medier klarte ikke å dy seg og måtte nevne gjentatte ganger at denne nakendanseren, med lettkledde, sprikende bilder av damen, er Åge Aleksandersens avkom. Det er måten faren knyttes til sin datter på som får meg til å gremmes. Burleskdanseren og pornoskuespilleren er dermed heller ingen selvstendig artist, hun er advokatdatteren, og vi snakker ikke om moren som advokat her. Vi snakker om faren.

Mobbing.

Derfor bør enhver myndig pike i Norge spørre norsk presse: Hva er det som gjør at dere kan beite på hvem som er pappaen til et selvstendig yrkesaktivt individ, med en gang hennes kropp eller seksualitet er synlig? Slik blir kombinasjonen kjønn og yrke brukt som en legitim grunn for familieangrep. Mobbing kalles det. Hvilket æresgrep og devaluering av voksne frie individer ligger bak når fedre dras inn som om de eide døtrenes kropper? Er det noen som skriver om menn som stripper offentlig og deres mødre? Ble mor og bestemor til Harald Eia stilt til offentlig spott med navn og yrke da han viste frem mellomkjøttet?

Skjulte angrep.

Hvem ville skrive navn og yrke på mammaen hvis redaktørens yngste sønn selger kroppen sin på Karl Johan? Eller om Anne Aasheims, om hun hadde hatt en, sønn bretter ut rumpa si på damevorspiel? Opplysningen om mammaer er totalt uinteressante fordi dette er skjulte angrep på menn som ikke har greid å kontrollere eiendommen sin: Familiens kvinner, hans kvinner. Det er et stigma mot fedre som ikke har A4-døtre, og dette skildres i pressen som helt greit i år 2008.

Spar oss.

I andre kulturer fører disse holdningene til at fedre kverker sitt avkom, eller tar livet sitt i skam. "Advokatdatteren", pornoskuespilleren og burleskdanseren er ingen kvinne som venter på at faren skal komme og lugge henne hjem fra burleskdansen. Hvis Dagbladet og enkelte andre medier mener at norsk samfunnsmoral er ferdig med den slags, så spar oss for opplysninger om hvem som er pappaen til voksne nakne kvinner rundt omkring i landet. Norske menn drar ikke sverdet for å kle på sitt avkom når de er blitt voksne, selvstendige mennesker med autonom seksualitet. Denne pikante ekstraopplysningen står derfor bare og svir i øynene som syre ute noen annen hensikt for å få leseren til å le grotesk over mannen som liksom mistet kontrollen over kvinnen. Alternativet må liksom være at Dagbladet ønsket med advokatdatter-opplysningen å formidle at denne ressurssterke advokatens pornodatter har herjet rundt av pur lyst og feminisme istedenfor å velge det tradisjonelle: Bli en advokat, gifte seg med en advokat og få små søte advokatbarn som gjør advokatting og spiser advokatmiddager. Hvem forlanger dette i dag uten å innse at dette er ett angrep på individualismen?

Les mer om

  1. Kultur

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Kulturfeltet bør ønske seg en ny statstråd | Sarah Sørheim

  2. KOMMENTAR

    Er vi overutdannet og feilutdannet?

  3. KOMMENTAR

    En kulturkanon er nyttig for å belyse hvem vi er og vil være – akkurat her og nå

  4. KOMMENTAR

    Prinsipper, ikke følelser

  5. KOMMENTAR

    Det nye Medie-Norge

  6. KOMMENTAR

    Frykt og forakt i Oslo øst og vest