Aftenposten

  • A-magasinet
  • Osloby
  • Sport
  • Meninger
Meny Lukk

Kommentar

  • Nyheter
    • Politikk
    • Norge
    • Verden
    • Økonomi
    • A-magasinet
    • Podkast
    • Karriere
  • Osloby
    • Restaurantguiden
    • Sulten
    • Byliv
  • Sport
    • Fotball
    • Live
    • Langrenn
    • Sprek
    • Friidrett
  • Meninger
    • Leder
    • Debatt
    • Kommentarer
    • Kronikk
    • SiD
  • Kultur
    • Film
    • TV-serier
    • Musikk
    • Litteratur
  • Eavis
    • Arkiv
  • A til Å
A til Å
    • Aftenposten Junior
    • Aftenposten TV
    • A-magasinet
    • Arkiv
    • Alpint
    • Bil
    • Bolig
    • Byliv
    • Debatt
    • Digital
    • Dødsfall
    • eAvis
    • Eliteserien
    • Event
    • Familie
    • Film
    • Fotball
    • Friidrett
    • Golf
    • Hopp
    • Håndball
    • Innenriks
    • Ishockey
    • Karriere
    • Kloden vår
    • Kommentar
    • Kronikk
    • Kultur
    • Langrenn
    • Leder
    • Litteratur
    • Live
    • Magasiner
    • MAGASIN+
    • Meninger
    • Musikk
    • Oles klode
    • Osloby
    • Podkast
    • Politikk
    • Rabattkoder
    • Reise
    • SiD
    • Skiskyting
    • Sport
    • Sprek
    • Sulten
    • Supporter
    • Sykkel
    • Utenriks
    • Økonomi
  • Event
  • Tips oss
  • Kundeservice
  • Annonsering
  • Kjøp Aftenposten Junior
  • Kjøp magasiner
  • Bedriftsabonnement
  • Dødsannonser

En ny silkevei – på Kinas premisser | Therese Sollien

Napoleon skal ha sagt at når Kina våkner, vil verden skjelve. Er det dette som skjer nå?

Therese Sollien
Kommentator
Publisert: 27.aug.2018 08:16
Oppdatert: 28.aug.2018 17:54

Mye blir sagt og skrevet om Kinas nye utenrikspolitiske ambisjoner. Bygging av kunstige øyer i Sør-Kinahavet, kontroll over verdens sjeldne mineraler, oljeutvinning i Angola og institusjonsbygging i Sentral-Asia – små drypp som i sum vitner om et mer selvsikkert og ambisiøst Midtens rike.

Men det blekner sammenlignet med prosjektet som kalles “ett belte, én vei”. Beltet skal skape en ny handelsvei til lands mellom Kina og Europa; veien skal bli en silkevei til sjøs.

i
Bli abonnent for å lese videre
Du er logget inn med . Vi finner ikke et aktivt abonnement på denne e-posten.
Er du abonnent?Fortsett her
Logg inn her

Akkurat nå kan du lese hele Aftenposten

for kun kr 100 frem til 1. mai

Akkurat nå kan du lese hele

Aftenposten for kun kr 100 frem til 1. mai

Alt innhold på aftenposten.no, inkludert 2 digitale brukere

Bestill her

Ordinærpris 249,-/mnd. Ingen bindingstid

Ønsker du også avisen levert hjem?

Digitalt + avis i helgen

Avisen levert hjem i helgen og alltid digital tilgang

Bestill her

Digitalt + avis hver dag

Avisen levert hjem hver dag og alltid digital tilgang

Bestill her
Til forsiden Til toppen
  • Tipstelefon 02286
  • Tips på e-post
  • Varslertjenesten Securedrop
  • Debattinnlegg på e-post
  • Sentralbord 22 86 30 00
  • Annonser 2286 3010
  • Kundeservice 2189 6040
  • Vis Akersgata 55 i kart
  • AdresseAkersgata 55, 0180 OSLO
  • Sjefredaktør og administrerende direktørEspen Egil Hansen
  • Politisk redaktørTrine Eilertsen
  • NyhetsredaktørTone Tveøy Strøm-Gundersen
  • KulturredaktørSarah Sørheim
  • FeatureredaktørLillian Vambheim
  • UtviklingsredaktørEirik Hammersmark Winsnes
  • Personvernpolicy og cookies
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Aftenposten. ACAP-beskyttet. Personvernpolicy og cookies.   Aftenposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Aftenposten har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.